Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat in het informatiebeheer, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 84,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1) of 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Docenten: Vandoorne Lisbeth
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
IBA/0100 | De gegradueerde optimaliseert de toegankelijkheid van het informatieaanbod in functie van de noden van de klant en de doelstellingen van de organisatie | Leerresultaat | BS |
IBA/0101 | De student schetst het informatieaanbod van de organisatie. | Leerdoel Elementair | BS |
IBA/0102 | De student beschrijft de potentiële en actuele klanten van de organisatie. | Leerdoel Elementair | BS |
IBA/0400 | De gegradueerde draagt bij aan de interne kwaliteitszorg door de werking van de informatievoorziening en de dienstverlening voor de (potentiële) klant te evalueren, verbetervoorstellen te formuleren en mee te werken aan de implementatie ervan. | Leerresultaat | BS |
IBA/0401 | De student legt de werking en het doel van de organisatie uit.
| Leerdoel Elementair | BS |
IBA/0500 | De gegradueerde handelt volgens de relevante wetgeving, de beroepscode van de sector en andere interne gedragscodes. | Leerresultaat | BS |
IBA/0501 | De student beschrijft de relevante wetgeving en beroepscodes.
| Leerdoel Elementair | BS |
Omschrijving Inhoud
Informatiemedia: creatie, productie, distributie en consumptie
- Data, informatie, nieuws(inflatie), fake nieuws - behoeften lezer – behoeften informatie-aanbieder - Duale markt: selling to readers/selling readers to advertisers - CPDC-model (Creatie – Productie – Distributie – Consumptie): belangrijkste actoren per mediumtype
- Boeken: definities – (deel)marktkenmerken – prijsopbouw - boekenvakorganisaties – titelproductie – nieuwe businessmodellen (POD – selfpublishing – e-boeken – luisterboeken – streaming/abonnementsformules) – uitgeverijlandschap in Vlaanderen en Nederland – ontwikkelingen in aanbod en boeksegmenten – bibliotheken in het e-tijdperk.
- Kranten: CPDC - definitie – evolutie – Vlaamse krantenmarkt (mediagroepen, oplage/verkoop, lezers(profielen) – digitalisering - Krantenkiosk/Krantenarchief
- Tijdschriften: CPDC - definitie – segmenten (publiekstijdschriften, vaktijdschriften) – belangrijkste economische spelers – oplage/verkoop/lezersbereik - evolutie
- Radio: CPDC - positie informatie – economische spelers (openbare omroep – commerciële groepen) – evolutie marktaandelen – digitaal aanbod
- TV: CPDC - positie informatie – belangrijke Vlaamse spelers (openbare omroep – privaat landelijk – privaat regionaal) – marktaandelen – digitale aanwezigheid
- Digitale CPDC-keten: contentcreatie, - aggregatie, -distributie – rolvervaging en -vermenging – digitale media – gebruikersprofielen – the medium kills the message
- (Economische) mediaverstrengeling van de Vlaamse mediagroepen – schaalvergroting – internationale context – reclamebestedingen – datadriven advertising
- Mediaconsumptie: ontwikkelingen – boek/tv/radio/digitale media – profielen mediaconsumenten – mediakeuze - betrouwbaarheid
- Overheidsbeleid: doelstellingen (media, cultuur) – beleidsuitvoering - budgetten – boekenbeleid/letterenbeleid: positie Literatuur Vlaanderen, Iedereen Leest, openbaar bibliotheekwerk – Creatief Schrijven
- Topic: Gereglementeerde boekenprijs
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Interactieve hoorcolleges met koppeling naar de media-actualiteit en vertaling naar IBA-omgevingen.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Rapporten | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Rapporten | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Mini-paper die analyse van recente mediaberichten inhoudt, beoordeling informatiemedia als gebruiker, registratie eigen mediagebruik en reflectie daarover, toekomstvisie openbare bibliotheken en documentatiecentra.