Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Informatiemedia: creatie, productie, distributie en consumptie24989/15142/2425/1/58
Studiegids

Informatiemedia: creatie, productie, distributie en consumptie

24989/15142/2425/1/58
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Graduaat in het informatiebeheer, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Archief
    • Bibliotheek
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 84,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1) of 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Docenten: Vandoorne Lisbeth
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
IBA/0100De gegradueerde optimaliseert de toegankelijkheid van het informatieaanbod in functie van de noden van de klant en de doelstellingen van de organisatieLeerresultaatBS
IBA/0101De student schetst het informatieaanbod van de organisatie.Leerdoel ElementairBS
IBA/0102De student beschrijft de potentiële en actuele klanten van de organisatie.  Leerdoel ElementairBS
IBA/0400De gegradueerde draagt bij aan de interne kwaliteitszorg door de werking van de informatievoorziening en de dienstverlening voor de (potentiële) klant te evalueren, verbetervoorstellen te formuleren en mee te werken aan de implementatie ervan.LeerresultaatBS
IBA/0401De student legt de werking en het doel van de organisatie uit. Leerdoel ElementairBS
IBA/0500De gegradueerde handelt volgens de relevante wetgeving, de beroepscode van de sector en andere interne gedragscodes.LeerresultaatBS
IBA/0501De student beschrijft de relevante wetgeving en beroepscodes. Leerdoel ElementairBS

Omschrijving Inhoud

Informatiemedia: creatie, productie, distributie en consumptie
  • Data, informatie, nieuws(inflatie), fake nieuws - behoeften lezer – behoeften informatie-aanbieder - Duale markt: selling to readers/selling readers to advertisers - CPDC-model (Creatie – Productie – Distributie – Consumptie): belangrijkste actoren per mediumtype
  • Boeken: definities – (deel)marktkenmerken – prijsopbouw - boekenvakorganisaties – titelproductie – nieuwe businessmodellen (POD – selfpublishing – e-boeken – luisterboeken – streaming/abonnementsformules) – uitgeverijlandschap in Vlaanderen en Nederland – ontwikkelingen in aanbod en boeksegmenten – bibliotheken in het e-tijdperk.
  • Kranten: CPDC - definitie – evolutie – Vlaamse krantenmarkt (mediagroepen, oplage/verkoop, lezers(profielen) – digitalisering - Krantenkiosk/Krantenarchief 
  • Tijdschriften: CPDC - definitie – segmenten (publiekstijdschriften, vaktijdschriften) – belangrijkste economische spelers – oplage/verkoop/lezersbereik - evolutie
  • Radio: CPDC - positie informatie – economische spelers (openbare omroep – commerciële groepen) – evolutie marktaandelen – digitaal aanbod
  • TV: CPDC - positie informatie – belangrijke Vlaamse spelers (openbare omroep – privaat landelijk – privaat regionaal) – marktaandelen – digitale aanwezigheid
  • Digitale CPDC-keten: contentcreatie, - aggregatie, -distributie – rolvervaging en -vermenging – digitale media – gebruikersprofielen – the medium kills the message
  • (Economische) mediaverstrengeling van de Vlaamse mediagroepen – schaalvergroting – internationale context – reclamebestedingen – datadriven advertising
  • Mediaconsumptie: ontwikkelingen – boek/tv/radio/digitale media – profielen mediaconsumenten – mediakeuze - betrouwbaarheid
  • Overheidsbeleid: doelstellingen (media, cultuur) – beleidsuitvoering - budgetten – boekenbeleid/letterenbeleid: positie Literatuur Vlaanderen, Iedereen Leest, openbaar bibliotheekwerk – Creatief Schrijven
  • Topic: Gereglementeerde boekenprijs

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Cursusteksten
Informatiemedia: creatie, productie, distributie en consumptieVerplicht
  • Auteur: Carlo Van Baelen
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Uitrustings- en werkmateriaal
Digitale leeromgeving CanvasVerplicht
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges24,00 uren
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd40,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie20,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Interactieve hoorcolleges met koppeling naar de media-actualiteit en vertaling naar IBA-omgevingen.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode binnen examenroosterRapporten100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterRapporten100,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Mini-paper die analyse van recente mediaberichten inhoudt, beoordeling informatiemedia als gebruiker, registratie eigen mediagebruik en reflectie daarover, toekomstvisie openbare bibliotheken en documentatiecentra.