Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Lichamelijke opvoeding 4: Sport en bewegingsleer 4 - Interactieve sporten 427774/15168/2425/27777/45
Studiegids

Lichamelijke opvoeding 4: Sport en bewegingsleer 4 - Interactieve sporten 4

27774/15168/2425/27777/45
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • lichamelijke opvoeding *
    • lichamelijke opvoeding met BR
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Lichamelijke opvoeding 4: Sport en bewegingsleer 4.
Studieomvang: 2 studiepunten
Totale studietijd: 54,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Lichamelijke opvoeding 4: Sport en bewegingsleer 4' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Docenten: Desplentere Tim, Dhondt Tom, Van Houtte Bart, Van Hulle Dries
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/0301OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0302OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0306OLR3-V2 De student heeft bij de domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise aandacht voor de internationale context.Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG
OSO/0309OLR3-V5 De student kan fundamentele assumpties aangaande het mens- of wereldbeeld binnen zijn vakgebied expliciteren en deze in een historische en culturele context plaatsen.Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG

Omschrijving Inhoud

• De student leidt een wedstrijdsituatie via de vereenvoudigde spelregels. (OLR3-E1, E2)
• De student neemt actief deel in de les via verschillende rollen (speler, scheidsrechter, tornooileider, feedbackgever, …) met respect voor medestudenten en docent. (OLR3-E1, E2)
• De student presenteert zich in aangepaste kledij om de taken op een veilige manier uit te voeren vanuit het perspectief van blessurepreventie. (OLR3-E1)
• De student demonstreert geziene technische en tactische vaardigheden in (vereenvoudigde) spelsituaties. (OLR3-E1, E2)

• De student illustreert op welke manier vooronderstellingen op mens- en wereldbeeld een impact hebben op het aanbod in doel- of terugslagsporten. (OLR3-V5)

• De student plaatst de korte historiek van diverse doel- of in een historisch perspectief. (OLR3-V5)

Doelsporten (bijvoorbeeld: basketbal, korfbal, …):
• De student gebruikt de methodische opbouw van (alternatieve) doelspelen, doelspelcompetentiemodel voor het bepalen van een observatiestrategie.
• De student gebruikt de voornaamste basisbepalingen (terrein, materiaal, kenmerken, spelregels en speelregels) van de aangeboden doelsporten.
• De student herkent foute keuzes inzake oefenaanbod van technische en tactische vaardigheden in de aangeboden vereenvoudigde spelsituaties (grondvormen, schoolniveau).
• De student herkent geselecteerde bewegingsproblemen binnen het spelen van een grondvorm in een discipline  binnen de structuur van scoren, kansen creëren, opbouw en categoriseren, verklaren of demonstreren in de coaching- en scheidsrechterfunctie.

Verbreding terugslagsporten: (bijvoorbeeld: tafeltennis, padel, kidstennis, pickle ball, …):
• De student gebruikt de opgenomen reglementen van het sportdisciplines (tafeltennis, padel en kidstennis, ...) bij het ontwerpen van aangepaste leeractiviteiten. (OLR3-E1, E2)
• De student herkent de meest voorkomende fouten van de beschreven basistechnieken. (OLR3-E1, E2)
• De student gebruikt remediëring voor de fouten bij de geziene basistechnieken bij zichzelf of bij anderen. (OLR3-E1, E2)
• De student gebruikt gangbare didactiek en methodiek voor ontwerp van initiatie in de aangeboden terugslagsporten tafeltennis ( preping en baseping, King Pong), padel, pickleball, kidstennis, … (OLR3-E1, E2)

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Uitrustings- en werkmateriaal
CanvasVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
LaptopVerplicht
  • Code: 6258
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Praktijk24,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: februari
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd25,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: februari
Zelfstudie
Zelfstudie5,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
tweede examenperiode binnen examenroosterRapporten100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterRapporten100,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.

Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteer. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben recht op een nieuwe inleverdatum.

1. Elke student krijgt een score op 20 voor elk onderdeel van een leereenheid.
2. Een student die voor de helft of meer van de onderdelen van de leereenheid een tekort heeft, kan maximum 8/20 halen voor de leereenheid ("Interactieve sporten 4”).
3. Een student die op één van de onderdelen van de leereenheid minder dan 7 op 20 scoort, kan maximum 7/20 behalen voor de leereenheid (“Interactieve sporten 4”)
4. Indien niet alle evaluatie-onderdelen van een onderdeel van een leereenheid worden afgelegd, behaalt de student een onvolledig traject voor dat onderdeel, een 1/20 voor de leereenheid (“Interactieve sporten 4”) en maximaal 7/20 voor het samengestelde OLOD (LO4 Sport en bewegingsleer 4)


Studenten die niet geslaagd zijn voor het samengestelde OLOD én de leereenheid in eerste examenkans, nemen in de tweede examenkans enkel het onderdeel of de onderdelen op waarvoor ze geen 10/20 behaalden. De punten van de geslaagde onderdelen worden overgedragen naar de tweede examenkans.

Afwezigheid wettigen

Actieve deelname aan de contacturen Interactieve sporten 4, gekoppeld aan dit olod is noodzakelijk, waarbij de student zijn verantwoordelijkheid opneemt ten aanzien van de docent, het groepsproces en zijn individueel proces.