Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Praktijkonderzoek25596/15168/2425/1/34
Studiegids

Praktijkonderzoek

25596/15168/2425/1/34
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 8 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 200,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1) of 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Bouckaert Joris, Buysse Yentl, Carlier Mia, Caveye Amélie, Claessens Gerda, De Groote An, De Lange Jan, D'Haeseleer Katrien, Gabriël Kristine, Hoebeke Kris, Lanszweert Ilse, Putman Reinout, Sergooris Annelies, Strobbe Ilse, Tombeux Nic, Vandaele Frank, Vandenbroele Lies, Van der Borght Kato, Van Hulle Dries, Van Schaftingen Jan, Van Stappen Vicky, Verdurmen Christel, Vyt André
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5 of Semester 6

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/0508OLR5-V3 De student wendt resultaten van relevant onderwijsonderzoek en van vakdidactisch en vakinhoudelijk onderzoek aan in de onderwijspraktijk. Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG
OSO/0510OLR5-V5 De student formuleert op basis van onderzoeksresultaten beslissingen om een probleemstelling uit de eigen onderwijspraktijk aan te pakken. Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG
OSO/0512OLR5-A2 De student voert in team en met ruime mate van initiatief praktijkonderzoek uit met als doel de verbetering of innovatie van de praktijk. Leerdoel Autonoom-ComplexALG

Omschrijving Inhoud

De student ontwerpt en voert een praktijkgericht onderzoek uit en formuleert op basis van de onderzoeksresultaten aanbevelingen om de eigen onderwijspraktijk te verbeteren of te innoveren.

De student
- formuleert een onderzoeksvraag die aansluit bij de eigen onderwijspraktijk, de context van de stage en de onderzoekslijnen van de opleiding;
- stelt een onderzoeksplan op en voert dit stapsgewijs uit;
- verzamelt data en interpreteert deze;
- schrijft een onderzoeksrapport;
- stelt het onderzoek op een bevattelijke en aantrekkelijke manier voor;
- geeft kwalitatieve taakgerichte feedback aan een medestudent.

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Boeken
Praktijkonderzoek in de schoolVerplicht
  • Auteur: van der Donk,C., van Lanen, B.
  • Uitgever: Coutinho
  • Editie: 2020 4de druk
  • ISBN-nr: 978-90-469-0732-0
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Uitrustings- en werkmateriaal
Digitale leeromgeving CanvasVerplicht
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
LaptopVerplicht
  • Code: 6258
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges18,00 uren
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd150,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd2,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie30,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.

In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachingssessies grondig voor. Je studeert de theorie in en maakt zelfstandig de oefeningen. Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang tot de les je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.

Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode buiten examenroosterMondeling20,00voor subgroep HERFST en HERFST AL
eerste examenperiode buiten examenroosterObservatie30,00voor subgroep HERFST en HERFST AL
eerste examenperiode buiten examenroosterRapporten50,00voor subgroep HERFST en HERFST AL
tweede examenperiode buiten examenroosterMondeling20,00voor subgroep LENTE en LENTE AL
tweede examenperiode buiten examenroosterObservatie30,00voor subgroep LENTE en LENTE AL
tweede examenperiode buiten examenroosterRapporten50,00voor subgroep LENTE en LENTE AL
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterMondeling20,00voor alle subgroepen
derde examenperiode binnen examenroosterObservatie30,00voor alle subgroepen
derde examenperiode binnen examenroosterRapporten50,00voor alle subgroepen

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.

Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.

Op basis van een peerassessment kan de score aangepast worden.

Afwezigheid wettigen

Actieve deelname aan de sessies is noodzakelijk. Elke gemiste praktijksessie moet ingehaald worden via een vervangtaak uiterlijk tegen de daaropvolgende praktijksessie. Indien niet het geval, dan kan de student de toegang tot de daaropvolgende sessie ontzegd worden.

Actieve deelname aan de werksessies gekoppeld aan dit olod is noodzakelijk, waarbij de student zijn verantwoordelijkheid opneemt ten aanzien van de docent, het groepsproces en zijn individueel proces.