Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 150,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: De Bolster Ilse, De Bruyker Melissa, De Groote An, Devoldere Lies, D'Haeseleer Katrien, Francken Joris, Huyghe Bart, Jossels Daan, Vande Voorde Wannes, Van Loocke Lies, Verhegge Stanley
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0213 | OLR2-V3 De student ondersteunt lerenden om hun eigen waarden te verduidelijken, te confronteren met alternatieven en indien gewenst bij te stellen.
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
OSO/0214 | OLR2-V4 De student stimuleert de lerenden tot een duurzaam en verbonden samenleven in de klas en op school.
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
OSO/0217 | OLR2-V7 De student leert lerenden kritisch en zinvol omgaan met informatie van en beïnvloeding door de media. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
OSO/1009 | OLR10-A3 De student werkt samen met anderen om in het onderwijs duurzame ontwikkelingsdoelstellingen na te streven.
| Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
Omschrijving Inhoud
In dit opleidingsonderdeel maken we studenten bekwaam én bereid om samen met lerenden op zoek te gaan naar duurzame antwoorden voor maatschappelijke uitdagingen.
De student ontwikkelt en geeft een activerende workshop over duurzaamheid aan lerenden.
Hiervoor verkent de student het begrip ‘duurzaamheid’ en maakt kennis met een aantal duurzaamheidsmodellen. De student verdiept zich in duurzaamheid als een ongestructureerd (of ‘wicked’) probleem en krijgt inzicht in de verschillende normen, waarden en beweegredenen achter duurzaam handelen.
Daarnaast bestudeert de studenten de nodige inzichten over hoe je aan attitudevorming kan doen en een efficiënt groepswerk organiseert.
De student
- licht het begrip duurzaamheid toe;
- kent een aantal duurzaamheidsmodellen;
- analyseert cases waarin duurzaamheid als een ‘wicked problem’ naar voren komen;
- ontwikkelt een workshop voor lerenden op basis van de inzichten in verband met attitudeontwikkeling en efficiënt groepswerk;
- zet lerenden aan om duurzaam en mediawijs te handelen.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachingssessies grondig voor. Je studeert de theorie in en maakt zelfstandig de oefeningen. Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang tot de les je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.
Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Observatie | 20,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Schriftelijk | 20,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 60,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Observatie | 20,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 20,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 60,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.
Op basis van een peerassessment kan de groepsscore aangepast worden naar een individuele score.
Binnen dit opleidingsonderdeel vindt een digitale vorm van evaluatie plaats. Er wordt van de student verwacht dat hij/zij voorbereid kan starten. Een technische voorbereiding (bv technische testrun), uitgevoerd ten laatste 7 werkdagen voor de eerste digitale evaluatie van elke examenperiode, is een onderdeel en verplichting van de digitale evaluatie op eigen persoonlijke laptop. Wanneer deze voorbereidingen niet werden ondernomen, heeft de docent het recht de student uit te sluiten van deelname aan de voorziene evaluatieactiviteit tot het probleem is opgelost, al dan niet binnen de examentijd. Dit kan achteraf niet als reden gebruikt worden om een inhaalexamen aan te vragen. Overmacht of andere uitzonderlijke omstandigheden worden individueel bekeken met het opleidingshoofd.
Deelnemen aan de digitale evaluatie is een voorwaarde om toegewezen te worden aan een groep voor het uitwerken van de andere evaluatie-onderdelen.
Afwezigheid wettigen
Actieve deelname aan de sessies is noodzakelijk. Elke gemiste praktijksessie moet ingehaald worden via een vervangtaak uiterlijk tegen de daaropvolgende praktijksessie. Indien niet het geval, dan kan de student de toegang tot de daaropvolgende sessie ontzegd worden.
Actieve deelname aan lezingen is noodzakelijk. Niet deelname moet ingehaald worden via een vervangtaak.” OF “Actieve deelname aan de werksessies gekoppeld aan dit olod is noodzakelijk, waarbij de student zijn verantwoordelijkheid opneemt ten aanzien van de docent, het groepsproces en zijn individueel proces.
Actieve deelname aan de workshop is noodzakelijk aangezien deze sessie (een deel van de) evaluatie bevat.