Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 155,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Arts Nikolaas, Badisco Vanessa, Bolle Lien, De Muynck Sabine, Huyghe Bart, Quateau Maaike, Van de Moortele Kaat, Van Wambeke Hanna, Verlinde Wendy
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0909 | OLR9-A1 De student gaat constructief in gesprek over de maatschappelijke functie van het onderwijs en zijn actieve rol hierin.
| Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/0910 | OLR9-A2 De student neemt deel aan het maatschappelijk debat over ruimere onderwijskundige thema’s, over het beroep van de leraar en zijn plaats in de samenleving, ook in internationaal perspectief.
| Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
Omschrijving Inhoud
In dit opleidingsonderdeel verwerven studenten kennis, vaardigheden en attitudes met betrekking tot onderwijskundige thema’s en de plaats van de leraar (school) in de samenleving. Daarnaast ontwikkelen ze ook kritische zin rond deze thema's gekoppeld aan de actualiteit.
Naast de onderstaande thema's kiest de student een subthema, dat kadert binnen dit vak, waarin die zich wenst te verdiepen.
Thema's:
- Superdiversiteit (kruispuntdenken, polarisering, diversiteitssensitief lesgeven)
- Jongeren in een maatschappelijk kwetsbare situatie (verklaringsmodellen, schooluitval, bijzondere jeugdzorg)
- Psychisch en sociaal welbevinden bij jongeren (en de leraar) (veerkracht, zingeving)
- In dialoog met verschillende actoren, zoals collega's, leerlingen en ouders (interculturele/-levensbeschouwelijke communicatie, coachingsgesprekken)
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachingssessies grondig voor. Je studeert de theorie in en maakt zelfstandig de oefeningen. Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang tot de les je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt. Je neemt daarnaast deel aan de themadag.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Mondeling | 50,00 | Portfoliogesprek |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Schriftelijk | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 50,00 | Portfoliogesprek |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 50,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
Als de student op één van de onderdelen (= werkstuk en mondeling) minder dan 9 op 20 scoort, kan de student maximum 9 op 20 behalen voor het olod.
Afwezigheid wettigen
Actieve deelname aan de themadag is noodzakelijk. Niet deelname moet ingehaald worden via een vervangtaak.