Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 150,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Belpaire Marianne, De Bolster Ilse, Defrancq Philip, De Geyter Mats, De Lange Jan, Devoldere Lies, Lippens Jill, Van Houtte Bart, Van Hulle Dries, Van Loocke Lies, Verbeure Katrien, Verheeke Delphine
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0508 | OLR5-V3 De student wendt resultaten van relevant onderwijsonderzoek en van vakdidactisch en vakinhoudelijk onderzoek aan in de onderwijspraktijk.
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
OSO/0712 | OLR7-A2 De student neemt in het onderwijsteam vanuit een ondernemende houding de verantwoordelijkheid op om samen kwaliteitsvol onderwijs vorm te geven. | Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
Omschrijving Inhoud
De student doorloopt een iteratief ontwerpproces met als doel een meerwaarde te creëren en zo tegemoet te komen aan een reële, maatschappelijke nood op educatief of economisch vlak (gelinkt aan één van de onderwijsvakken).
Hiervoor verkent de student het Entrecomp-raamwerk en zet de student ideeën en kansen om in daden door middelen te mobiliseren.
De student werkt in grote mate zelfgestuurd, stelt zich verantwoordelijk op en toont aan hoe de student het eigen proces in handen genomen heeft.
De student
- ontwikkelt een ondernemende houding (ziet kansen, durft te falen, leert uit fouten, ...);
- doorloopt een ontwerpproces en stuurt bij op basis van feedback;
- onderzoekt een reëel maatschappelijk probleem;
- werkt een idee uit dat een meerwaarde betekent op educatief of economisch vlak mét een duidelijke link naar minstens 1 onderwijsvak;
- geeft het eigen leer- en ontwikkelproces helder en kritisch weer.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.
Op basis van een peerassessment kan de score aangepast worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Mondeling | 30,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Rapporten | 70,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 30,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Rapporten | 70,00 | |
Afwezigheid wettigen
Actieve deelname aan de sessies is noodzakelijk. Elke gemiste praktijksessie moet ingehaald worden via een vervangtaak uiterlijk tegen de daaropvolgende praktijksessie. Indien niet het geval, dan kan de student de toegang tot de daaropvolgende sessie ontzegd worden.
Actieve deelname aan lezingen is noodzakelijk. Niet deelname moet ingehaald worden via een vervangtaak.” OF “Actieve deelname aan de werksessies gekoppeld aan dit olod is noodzakelijk, waarbij de student zijn verantwoordelijkheid opneemt ten aanzien van de docent, het groepsproces en zijn individueel proces.
Actieve deelname aan de workshop is noodzakelijk aangezien deze sessie (een deel van de) evaluatie bevat.