Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Totale studietijd: 150,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (Academiejaar)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Demuynck Tom, Van Daele Pauline
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5 of Semester 6
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0120 | OLR1-A2 De student stuurt het didactische handelen bij op basis van observatie- en evaluatiegegevens van de lerenden en hun individuele leerbehoeften. | Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/0122 | OLR1-A4 De student heeft inzicht in welke maatregelen een leerkracht in de klas kan nemen t.a.v. lerenden met specifieke onderwijsbehoeften om zoveel mogelijk te werken aan gelijke leerkansen voor elke jongere. | Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/0220 | OLR2-A3 De student wendt de aanwezige diversiteit constructief aan en integreert deze in het klasgebeuren. | Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/0221 | OLR2-A4 De student vraagt hulp en/of overlegt met anderen om adequaat en discreet met problematieken van lerenden om te gaan.
| Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/0222 | OLR2-A5 De student wendt kennis over andere culturen en levensbeschouwingen aan in het klasgebeuren met respect voor de uniciteit van iedere individuele persoon.
| Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/0223 | OLR2-A6 De student bevordert i.s.m. collega’s het welbevinden, de verbondenheid en de participatie van alle lerenden (ook lln. met specifieke onderwijsbehoeften) via principes van handelingsgericht werken.
| Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/0224 | OLR2-A7 De student zoekt actief naar situaties om systeemdenken met de lerenden toe te passen (verschijnselen met lerenden bestuderen als een geheel met een onderlinge samenhang en een wisselwerking met de omgeving).
| Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/0513 | OLR5-A3 De student stuurt op basis van onderzoeksresultaten zijn eigen functioneren bij. | Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/0605 | OLR6-E5 De student gaat discreet om met gegevens over de lerenden en over de context van de lerenden. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0608b | OLR6-A1 De student communiceert met ouders en verzorgers op een respectvolle manier, met oog voor diversiteit. | Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/0805 | OLR8-V1 De student neemt verantwoordelijkheid op binnen een bestaande samenwerking met externe partners.
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
OSO/0808 | OLR8-A1 De student legt proactief en doelgericht contacten met externe partners met het oog op het uitbouwen van een duurzaam netwerk.
| Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/0809 | OLR8-A2 De student ziet en benut kansen in de brede schoolomgeving om de leer- en leefomgeving van lerenden te verbreden met maximale ontwikkelingskansen als doel.
| Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/1110 | OLR11-V4 De student zet zijn eigen persoonlijkheid (talenten, overtuigingen, waarden) in ten dienste van het professioneel handelen en stelt dit geregeld in vraag.
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
Omschrijving Inhoud
Het hoofddoel van deze stage ligt op het verkennen van en zich engageren voor een stagecontext waarin ‘lerenden met specifieke onderwijsbehoeftes’ centraal staat .
Bv. CVO, OKAN, tutoring, DKO, lagere school, BUSO, deeltijds onderwijs, leersteuncentrum…
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Na 16 september kunnen studenten niet meer inschrijven voor Doelgroepenstage.
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiche is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachingssessies grondig voor. Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste of tweede examenperiode buiten examenrooster | Observatie | 100,00 | |
eerste of tweede examenperiode buiten examenrooster | Rapporten | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
De opleiding verwacht dat de studenten zich ten volle inzetten om alle praktijkactiviteiten te volbrengen. Concreet betekent dit dat de student :
de algemene praktijkinformatie op Dinar en stagewebsite van de opleiding doorneemt;
de specifieke info van doelgroepenstage op Canvas doorneemt;
zich via de digitale leeromgeving informeert over de afspraken, de contactmomenten en de nodige documenten;
aanwezig is op alle praktijkactiviteiten;
ingeval van afwezigheid, de verantwoordelijke docent zo snel mogelijk verwittigt en de regeling volgt rond afwezigheden;
na een gewettigde afwezigheid zelf het initiatief neemt om de betrokken praktijkverantwoordelijken (in de opleiding) te contacteren om afspraken te maken i.v.m. het inhalen van de gemiste praktijkactiviteiten.
stageopdrachten volledig en tijdig indient.
zich tijdens alle praktijkactiviteiten gedraagt als een toekomstig leraar.
De consequenties van dit bovenstaande houden in:
- De verschillende praktijkactiviteiten worden beschouwd als een evenwichtig, samenhangend en gradueel opgebouwd geheel.
- De student neemt deel aan alle activiteiten binnen dit opleidingsonderdeel. Indien dit niet het geval is, wordt dit opleidingsonderdeel als onvolledig beschouwd.
- De student moet alle stagedagen en -uren realiseren om in aanmerking te kunnen komen voor evaluatie. Enkel in geval van gewettigde afwezigheid kan een uitzondering gemaakt worden.
- Er is geen tweede examenkans voorzien voor doelgroepenstage
- Het cijfer voor doelgroepenstage wordt gevormd via een afweging en toetsing van de diverse vooropgestelde doelstellingen en niet louter op basis van een mathematische verrekening van de diverse evaluatieonderdelen.
- Tijdens het academiejaar krijgt de student feedback op de verschillende evaluatieonderdelen.
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak/opdracht in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.