Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 80,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (Academiejaar)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: De Bolster Ilse
Andere docenten: Badisco Vanessa, Buyse Piet, Defrancq Philip, De Muynck Sabine, Janssens Lotte, Kerkhof Judith, Knockaert Tine, Van de Moortele Kaat, Van Houtte Bart
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5 + Semester 6
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0123 | OLR1-A5 De student overlegt vakoverschrijdend met collega's en speelt flexibel in op niet-vertrouwde of complexe onderwijssituaties. | Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/0410 | OLR4-A2 De student creëert voor zichzelf een efficiënte en leefbare werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte.
| Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/0511 | OLR5-A1 De student plant professionaliseringsinitiatieven die aansluiten bij de eigen leerstijl, de eigen talenten en de vooropgestelde professionaliseringsdoelen.
| Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/0711 | OLR7-A1 De student reflecteert samen met collega’s over het gezamenlijk functioneren van het (onderwijs)team in functie van beoogde doelen en past zijn gedrag desgewenst aan. | Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/1111 | OLR11-A1 De student onderneemt zelfstandig acties om kritisch te reflecteren over de eigen professionele identiteit.
| Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/1112 | OLR11-A2 De student zet interne (in de student zelf) en externe (in zijn omgeving) hulpmiddelen en krachtbronnen in i.f.v. de ontwikkeling van een eigen professionele identiteit.
| Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/1113 | OLR11-A3 De student gaat vanuit de verbinding met zichzelf in contact met anderen.
| Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
Omschrijving Doelstellingen
De student gaat in een leergemeenschap verder in gesprek met elkaar en de begeleider aan de hand van een intervisiemethodiek.
Ze leren samen niet-vertrouwde of complexe situaties bespreken en analyseren (OLR1-A5 en OLR7-A1). Hieruit formuleren ze professionaliseringsnoden en zetten ze deze om in acties (OLR5-A1)
Er is ook systematisch aandacht voor de planning en verloop van het derde jaar van de studenten, aangezien dit derde jaar redelijk wat zelfsturing en organisatievermogen vraagt (OLR4-A2).
Hierbij reflecteert de student ook over de gemaakte keuzes tijdens het laatste opleidingsjaar (OLR11-A1) en hoe deze de professionele identiteit verder vormgeven (OLR11-A2).
Het actief en authentiek deelnemen aan het opleidingsonderdeel zorgt ervoor dat de studenten door in verbinding te zijn met zichzelf (‘waarom doe ik wat ik doe’) ook contact maken met anderen (‘en jij doet het zo daarom’) (OLR11-A3).
Omschrijving Inhoud
De student reflecteert over zijn studieloopbaan en over hoe de keuzes hierin zijn professionele identiteit vormgeven. Hij leert samen met medestudenten complexe situaties uit zijn lespraktijk bespreken en analyseren, en formuleert hieruit professionaliseringsnoden, die hij ook omzet in actie.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Dit opleidingsonderdeel is te volgen via begeleid afstandsleren. Er worden enkel vraaggestuurde contactmomenten en eventuele evaluatiemomenten (BUR) ingepland. Voor elk opleidingsonderdeel is er al één vragenmoment ingepland op het einde van het semester. Studenten met tussentijdse inhoudelijke vragen contacteren de betrokken docent en volgen de gemaakte afspraken.
Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Mondeling | 50,00 | |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 50,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 50,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.
Quoteringsregels:
- De student moet voor beide onderdelen (Werkstuk en Mondeling) slagen voordat die kan slagen voor Professionalisering 3.
- Indien de student slaagt voor beide onderdelen, vormt de eindscore voor het opleidingsonderdeel het gemiddelde van deze twee onderdelen.
- Als de student op één van de onderdelen minder dan 9 op 20 scoort kan de student maximum 9 op 20 behalen voor het opleidingsonderdeel.
Afwezigheid wettigen
Actieve deelname aan de sessies gekoppeld aan dit opleidingsonderdeel, verder gespecifieerd in de studiewijzer, is noodzakelijk. Hierbij neemt de student zijn verantwoordelijkheid op ten aanzien van de docent, het groepsproces en zijn individueel proces.