Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Afstudeerstage25603/15168/2425/1/86
Studiegids

Afstudeerstage

25603/15168/2425/1/86
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 15 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Totale studietijd: 380,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1) of 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Demuynck Tom
Andere docenten: Liefooghe Fleur
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5 of Semester 6

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/0113OLR1-V3 De student integreert ICT en media in de onderwijspraktijk in functie van de beginsituatie en de doelen.Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG
OSO/0118OLR1-V8 De student ontwikkelt didactisch materiaal dat beantwoordt aan noden en behoeften in de onderwijspraktijk.Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG
OSO/0119OLR1-A1 De student stelt gedifferentieerde evaluatievormen op rekening houdend met kwaliteitscriteria en de actuele assessmentcultuur.Leerdoel Autonoom-ComplexALG
OSO/0120OLR1-A2 De student stuurt het didactische handelen bij op basis van observatie- en evaluatiegegevens van de lerenden en hun individuele leerbehoeften.Leerdoel Autonoom-ComplexALG
OSO/0121OLR1-A3 De student past kenmerken van effectief leren toe in concrete, didactische activiteiten in een klassituatie.Leerdoel Autonoom-ComplexALG
OSO/0122OLR1-A4 De student heeft inzicht in welke maatregelen een leerkracht in de klas kan nemen t.a.v. lerenden met specifieke onderwijsbehoeften om zoveel mogelijk te werken aan gelijke leerkansen voor elke jongere.Leerdoel Autonoom-ComplexALG
OSO/0218OLR2-A1 De student voert in samenspraak met anderen pedagogisch-didactische aanpassingen door om het leerproces van lerenden te optimaliseren en te evalueren. Leerdoel Autonoom-ComplexALG
OSO/0219OLR2-A2 De student creëert een open en veilige klassfeer waarin dilemma’s, problemen, spanningen, conflicten in de klascontext bespreekbaar zijn. Leerdoel Autonoom-ComplexALG
OSO/0220OLR2-A3 De student wendt de aanwezige diversiteit constructief aan en integreert deze in het klasgebeuren.Leerdoel Autonoom-ComplexALG
OSO/0221OLR2-A4 De student vraagt hulp en/of overlegt met anderen om adequaat en discreet met problematieken van lerenden om te gaan. Leerdoel Autonoom-ComplexALG
OSO/0222OLR2-A5 De student wendt kennis over andere culturen en levensbeschouwingen aan in het klasgebeuren met respect voor de uniciteit van iedere individuele persoon. Leerdoel Autonoom-ComplexALG
OSO/0223OLR2-A6 De student bevordert i.s.m. collega’s het welbevinden, de verbondenheid en de participatie van alle lerenden (ook lln. met specifieke onderwijsbehoeften) via principes van handelingsgericht werken. Leerdoel Autonoom-ComplexALG
OSO/0224OLR2-A7 De student zoekt actief naar situaties om systeemdenken met de lerenden toe te passen (verschijnselen met lerenden bestuderen als een geheel met een onderlinge samenhang en een wisselwerking met de omgeving). Leerdoel Autonoom-ComplexALG
OSO/0305OLR3-V1 De student zet zijn vakdidactische kennis in om de leerinhouden gestructureerd te vertalen naar de lerenden.Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG
OSO/0310OLR3-A1 De student gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert, met een positieve attitude naar meertaligheid.Leerdoel Autonoom-ComplexALG
OSO/0409OLR4-A1 De student creëert een gestructureerd en stimulerend speel-, leef- , werk- of leerklimaat, passend in de korte- en langtermijnplannen, vanuit het oogpunt van de leraar en de lerenden. Leerdoel Autonoom-ComplexALG
OSO/0513OLR5-A3 De student stuurt op basis van onderzoeksresultaten zijn eigen functioneren bij.Leerdoel Autonoom-ComplexALG
OSO/0605OLR6-E5 De student gaat discreet om met gegevens over de lerenden en over de context van de lerenden.Leerdoel ElementairALG
OSO/0608OLR6-A1 De student communiceert schriftelijk met ouders en verzorgers op een respectvolle manier, met oog voor diversiteit.Leerdoel Autonoom-ComplexALG
OSO/0609OLR6-A2 De student gaat verbindend en waarderend in dialoog met ouders en verzorgers over de lerenden in de onderwijscontext.Leerdoel Autonoom-ComplexALG
OSO/0610OLR6-A3 De student hanteert in de dialoog met ouders en verzorgers een werkbare balans tussen professionele distantie en persoonlijke betrokkenheid.Leerdoel Autonoom-ComplexALG
OSO/0711OLR7-A1 De student reflecteert samen met collega’s over het gezamenlijk functioneren van het (onderwijs)team in functie van beoogde doelen en past zijn gedrag desgewenst aan.Leerdoel Autonoom-ComplexALG
OSO/1110OLR11-V4 De student zet zijn eigen persoonlijkheid (talenten, overtuigingen, waarden) in ten dienste van het professioneel handelen en stelt dit geregeld in vraag. Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG

Omschrijving Inhoud

Afstudeerstage

Algemeen vak: stage in het secundair onderwijs waar een student meedraait in de dagelijkse schoolpraktijk

PK/BR: stage in een organisatie waar een student meedraait in de dagelijkse praktijk van een educatieve organisatie

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Uitrustings- en werkmateriaal
Digitale leeromgeving CanvasVerplicht
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
LaptopVerplicht
  • Code: 6258
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Werkplekleren
Op de werkplek100,00 uren
Stage100,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie180,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Na 16 september kunnen studenten niet meer inschrijven voor Afstudeerstage.
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiche is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachingssessies grondig voor.  Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste of tweede examenperiode buiten examenroosterObservatie100,00
eerste of tweede examenperiode buiten examenroosterRapporten100,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

De opleiding verwacht dat de studenten zich ten volle inzetten om alle praktijkactiviteiten te volbrengen. Concreet betekent dit dat de student :

de algemene praktijkinformatie op Dinar en stagewebsite van de opleiding doorneemt;
de specifieke info van Afstudeerstage op Canvas doorneemt;
zich via de digitale leeromgeving informeert over de afspraken, de contactmomenten en de nodige documenten;
aanwezig is op alle praktijkactiviteiten;
ingeval van afwezigheid, de verantwoordelijke docent zo snel mogelijk verwittigt en de regeling volgt rond afwezigheden;
na een gewettigde afwezigheid zelf het initiatief neemt om de betrokken praktijkverantwoordelijken (in de opleiding) te contacteren om afspraken te maken i.v.m. het inhalen van de gemiste praktijkactiviteiten.
stageopdrachten volledig en tijdig indient.
zich tijdens alle praktijkactiviteiten gedraagt als een toekomstig leraar.

De consequenties van dit bovenstaande houden in:

- De verschillende praktijkactiviteiten worden beschouwd als een evenwichtig, samenhangend en gradueel opgebouwd geheel.
- De student neemt deel aan alle activiteiten binnen dit opleidingsonderdeel. Indien dit niet het geval is, wordt dit opleidingsonderdeel als onvolledig beschouwd.
- De student moet alle stagedagen en -uren realiseren om in aanmerking te kunnen komen voor evaluatie. Enkel in geval van gewettigde afwezigheid kan een uitzondering gemaakt worden.
- Er is geen tweede examenkans voorzien voor Afstudeerstage.
- Het cijfer voor Afstudeerstage wordt gevormd via een afweging en toetsing van de diverse vooropgestelde doelstellingen en niet louter op basis van een mathematische verrekening van de diverse evaluatieonderdelen.
- Tijdens het academiejaar krijgt de student feedback op de verschillende evaluatieonderdelen.

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.

Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak/opdracht in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.