Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0113 | OLR1-V3 De student integreert ICT en media in de onderwijspraktijk in functie van de beginsituatie en de doelen. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
OSO/0118 | OLR1-V8 De student ontwikkelt didactisch materiaal dat beantwoordt aan noden en behoeften in de onderwijspraktijk. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
OSO/0119 | OLR1-A1 De student stelt gedifferentieerde evaluatievormen op rekening houdend met kwaliteitscriteria en de actuele assessmentcultuur. | Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/0120 | OLR1-A2 De student stuurt het didactische handelen bij op basis van observatie- en evaluatiegegevens van de lerenden en hun individuele leerbehoeften. | Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/0121 | OLR1-A3 De student past kenmerken van effectief leren toe in concrete, didactische activiteiten in een klassituatie. | Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/0122 | OLR1-A4 De student heeft inzicht in welke maatregelen een leerkracht in de klas kan nemen t.a.v. lerenden met specifieke onderwijsbehoeften om zoveel mogelijk te werken aan gelijke leerkansen voor elke jongere. | Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/0218 | OLR2-A1 De student voert in samenspraak met anderen pedagogisch-didactische aanpassingen door om het leerproces van lerenden te optimaliseren en te evalueren.
| Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/0219 | OLR2-A2 De student creëert een open en veilige klassfeer waarin dilemma’s, problemen, spanningen, conflicten in de klascontext bespreekbaar zijn.
| Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/0220 | OLR2-A3 De student wendt de aanwezige diversiteit constructief aan en integreert deze in het klasgebeuren. | Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/0221 | OLR2-A4 De student vraagt hulp en/of overlegt met anderen om adequaat en discreet met problematieken van lerenden om te gaan.
| Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/0222 | OLR2-A5 De student wendt kennis over andere culturen en levensbeschouwingen aan in het klasgebeuren met respect voor de uniciteit van iedere individuele persoon.
| Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/0223 | OLR2-A6 De student bevordert i.s.m. collega’s het welbevinden, de verbondenheid en de participatie van alle lerenden (ook lln. met specifieke onderwijsbehoeften) via principes van handelingsgericht werken.
| Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/0224 | OLR2-A7 De student zoekt actief naar situaties om systeemdenken met de lerenden toe te passen (verschijnselen met lerenden bestuderen als een geheel met een onderlinge samenhang en een wisselwerking met de omgeving).
| Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/0305 | OLR3-V1 De student zet zijn vakdidactische kennis in om de leerinhouden gestructureerd te vertalen naar de lerenden. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
OSO/0310 | OLR3-A1 De student gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert, met een positieve attitude naar meertaligheid. | Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/0409 | OLR4-A1 De student creëert een gestructureerd en stimulerend speel-, leef- , werk- of leerklimaat, passend in de korte- en langtermijnplannen, vanuit het oogpunt van de leraar en de lerenden.
| Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/0513 | OLR5-A3 De student stuurt op basis van onderzoeksresultaten zijn eigen functioneren bij. | Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/0605 | OLR6-E5 De student gaat discreet om met gegevens over de lerenden en over de context van de lerenden. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0608 | OLR6-A1 De student communiceert schriftelijk met ouders en verzorgers op een respectvolle manier, met oog voor diversiteit. | Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/0609 | OLR6-A2 De student gaat verbindend en waarderend in dialoog met ouders en verzorgers over de lerenden in de onderwijscontext. | Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/0610 | OLR6-A3 De student hanteert in de dialoog met ouders en verzorgers een werkbare balans tussen professionele distantie en persoonlijke betrokkenheid. | Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/0711 | OLR7-A1 De student reflecteert samen met collega’s over het gezamenlijk functioneren van het (onderwijs)team in functie van beoogde doelen en past zijn gedrag desgewenst aan. | Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/1110 | OLR11-V4 De student zet zijn eigen persoonlijkheid (talenten, overtuigingen, waarden) in ten dienste van het professioneel handelen en stelt dit geregeld in vraag.
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |