Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Keuzeoptie:
- bewegingsrecreatie met LO
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 84,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Belpaire Marianne, De Cauwer Sara, De Cock Stijn, Desender Demi, Desplentere Tim, Hoebeke Kris, Tombeux Nic
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0311 | OLR3-A2 De student gaat kritisch en spontaan op zoek naar nieuwe domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische kennis en inzichten en volgt recente ontwikkelingen. | Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/0312 | OLR3-A3 De student kan nieuwe kennis en inzichten kritisch evalueren, integreren en combineren in zijn praktijk en hiervoor doelgericht samenwerken met collega’s. | Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/0313 | OLR3-A4 De student kan het eigen aanbod situeren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de lerenden. | Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
Omschrijving Doelstellingen
De doelstellingen voor de aparte modules APA coach, fitness coach en outdoor coach worden beschreven in de studiewijzer.
Wintersportstage:
De student daalt de piste af met behulp van skis of snowboard en hanteert daarbij de geldende regels van het skigebied. OLR3-V2
De student gebruikt het materiaal op een verantwoorde manier. OLR3-E1
De student gebruikt de installaties van het skigebied en het hotel op een correcte en respectvolle manier. OLR3-E1
De student grijpt alle kansen om eigen kennis en kunnen inzake de wintersport te verbeteren door aan alle lesmomenten deel te nemen. OLR3-E1
De student gebruikt het juiste vakjargon eigen aan de wintersport. OLR3-E2
De student kent de geschiedenis van wintersport en de evolutie ervan. OLR3-V2
De student toont respect voor de lokale cultuur en natuur door positieve interacties en een zorgzame houding. OLR3-V5
Omschrijving Inhoud
De onderwijsvakken van het domein SPORT en BEWEGEN (lichamelijke opvoeding en bewegingsrecreatie) bieden vanuit de verschillende expertises modules aan. Deze modules hebben een gewicht ter waarde van 2 STP.
De student kiest één module uit volgend aanbod:
-APA coach (keuze voor alle studenten)
-fitness coach (keuze wie FITNESS expert volgde)
-outdoor coach (keuze wie OUTDOOR expert volgde).
De module wintersportstage wordt door alle studenten gevolgd.
Wintersportstage (1STP)
- De student daalt de piste af met behulp van skis of snowboard en hanteert daarbij de geldende regels van het skigebied. OLR3-V2
- De student gebruikt het materiaal op een verantwoorde manier. OLR3-E1
- De student gebruikt de installaties van het skigebied en het hotel op een correcte en respectvolle manier. OLR3-E1
- De student grijpt alle kansen om eigen kennis en kunnen inzake de wintersport te verbeteren door aan alle lesmomenten deel te nemen. OLR3-E1
- De student gebruikt het juiste vakjargon eigen aan de wintersport. OLR3-E2
- De student kent de geschiedenis van wintersport en de evolutie ervan. OLR3-V2
- De student toont respect voor de lokale cultuur en natuur door positieve interacties en een zorgzame houding. OLR3-V5
APA coach (keuze)
Verdieping in bewegen voor drie specifieke doelgroepen: personen met kanker, personen met zware beperkingen en gedetineerden/geïnterneerden via inleidend hoorcollege.
- Studiebezoek rond sport en bewegen voor gedetineerden in samenwerking met de Rode Antractiet vzw.
- Studiebezoek rond sport en bewegen voor personen met kanker en/of andere chronische aandoeningen.
- Studiebezoek rond sensorieel bewegen voor personen met zware gecombineerde beperkingen (fysiek, verstandelijk, zintuiglijk, …).
Opmerking: indien door omstandigheden bovenstaande studiebezoeken niet kunnen doorgaan, wordt een alternatief voorzien.
Fitness coach
Verdieping in volgende topics:
-body & mind
-instructeur groepsfitness
-masterclass: contact met het werkveld en experts (werkplekleren)
Outdoor coach
De student verdiept zich in een outdoorsport. OLR3-E1
De student kent de sportspecifieke technieken OLR3-E1
De student kan de sportspecifieke technieken demonstreren OLR3-E1
De student kent de sportspecifieke vakterminologie OLR3-E2
De student kent vakspecifieke methodieken OLR3-E1
De student kent de beknopte internationale historie en de recente evolutie van de outdoorsport OLR3-V5
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijsorganisatie voor dit onderdeel is afhankelijk van de keuzes die de student maakt uit de aangeboden modules.
Binnen APA coach worden hoor- en werkcolleges gekoppeld aan studiebezoeken (werkplekleren).
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Mondeling | 66,00 | voor de module met het gewicht van 2 STP waarvoor een mondelinge evaluatie voorzien is |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Observatie permanente evaluatie (Permanente evaluatie) | 33,00 | voor de module met het gewicht van 1 STP waarvoor een observatie permanente evaluatie voorzien is |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Rapporten | 66,00 | voor de module met het gewicht van 2 STP waarvoor een rapport als evaluatie voorzien is |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 66,00 | voor de module met het gewicht van 2 STP waarvoor een werkstuk als evaluatie voorzien is |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 66,00 | voor de module met het gewicht van 2 STP waarvoor een mondelinge evaluatie voorzien is |
derde examenperiode binnen examenrooster | Rapporten | 33,00 | voor de module met het gewicht van 1 STP waarvoor een rapport als evaluatie voorzien is |
derde examenperiode binnen examenrooster | Rapporten | 66,00 | voor de module met het gewicht van 2 STP waarvoor een rapport als evaluatie voorzien is |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 66,00 | voor de module met het gewicht van 2 STP waarvoor een werkstuk als evaluatie voorzien is |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
De evaluatie voor dit onderdeel is afhankelijk van de keuzes die de student maakt uit de aangeboden modules (APA coach, fitness coach of outdoor coach).
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht (rapport) overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.
Afwezigheid wettigen
In dit opleidingsonderdeel wordt permanente evaluatie aangewend. Elke afwezigheid moet gewettigd worden.
Tijdens de contacturen van het opleidingsonderdeel vinden opdrachten (rapport) plaats (buiten de examenperiode).
Actieve deelname aan deze contactmomenten is noodzakelijk aangezien deze opdrachten onderdeel zijn van de evaluatie. Enkel met een geldig afwezigheidsattest krijgt de student het recht op een inhaalmoment.
APA coach
Actieve deelname aan studiebezoeken gekoppeld aan dit olod is noodzakelijk, waarbij de student zijn verantwoordelijkheid opneemt ten aanzien van de docent en zijn individueel proces. Niet deelname moet ingehaald worden via een vervangtaak.