Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Geschiedenis 5: verdieping25612/15168/2425/1/42
Studiegids

Geschiedenis 5: verdieping

25612/15168/2425/1/42
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • geschiedenis
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Blomme Jurgen, Brackeva Joke
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/0311OLR3-A2 De student gaat kritisch en spontaan op zoek naar nieuwe domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische kennis en inzichten en volgt recente ontwikkelingen.Leerdoel Autonoom-ComplexALG
OSO/0312OLR3-A3 De student kan nieuwe kennis en inzichten kritisch evalueren, integreren en combineren in zijn praktijk en hiervoor doelgericht samenwerken met collega’s.Leerdoel Autonoom-ComplexALG
OSO/0313OLR3-A4 De student kan het eigen aanbod situeren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de lerenden.Leerdoel Autonoom-ComplexALG

Omschrijving Doelstellingen

De student als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
De student als opvoeder
De student als inhoudelijk expert
De student als organisator
De student als innovator/onderzoeker
De student als cultuurparticipant

- de student bereidt onderdelen van de didactische aanpak van een meerdaagse excursie voor;
- de student gidst op een creatieve, boeiende en leerrijke manier deelnemers aan een meerdaagse excursie;
- de student ontwerpt inhoudelijk goed uitgebouwd en vormelijk aantrekkelijk materiaal voor een publiek van leerlingen S.O., leerkrachten S.O. en medestudenten;
- de student volgt op een actieve en aandachtige manier een meerdaagse excursie en maakt zich de aangeboden inhouden eigen;
- de student kan op een gerichte manier rond een uitgekozen thema van de geschiedenis de recente wetenschappelijke literatuur opzoeken, verwerken en synthetiseren;

- de student schrijft een goed geconstrueerde, samenhangende tekst ter voorbereiding van een actuele simulatie;

- de student verdedigt mondeling vanuit de toegewezen rol zijn standpunten in een gesimuleerd rollenspel;

- de student werkt constructief samen in team, maakt afspraken, leeft die na, neemt verantwoordelijkheid op en kan reflecteren over zijn eigen inbreng en die van de groepsleden;

- steeds gebruikmakend van een heldere en correcte taal.

Omschrijving Inhoud

We sluiten de expertlijn geschiedenis af met een terugblik op het verleden van de noordoostelijke hoek van Frankrijk (Ardennen-Elzas-Lotharingen). Door in te zoomen op dit grensgebeid verdiepen we de Europese geschiedenis en verruimen we onze kijk. Naast dit inhoudelijke luik werken we via een verdiepende actuele simulatie aan een actueel luik.

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Uitrustings- en werkmateriaal
CanvasVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
LaptopVerplicht
  • Code: 6258
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges20,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Startmoment: 23/09/2024
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd25,00 uren
Werkplekleren
Studiebezoek30,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.

In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachingssessies grondig voor. Je studeert de theorie in en maakt zelfstandig de oefeningen. Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang tot de les je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Hoor-en werkcolleges synchroon op de campus, aangevuld met werkplekleren (excursie) en asynchrone zelfstandige opdrachten (lectuur).

Dit olod is te volgen via begeleid afstandsleren. Er worden enkel vraaggestuurde contactmomenten en eventuele evaluatiemomenten (BUR) ingepland. Voor elk olod is er al één vragenmoment ingepland op het einde van het semester. Studenten met tussentijdse inhoudelijke vragen contacteren de betrokken docent en volgen de gemaakte afspraken.
AL-studenten krijgen via de studiewijzer hun terugkommomenten opgegeven.

Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode buiten examenroosterObservatie permanente evaluatie (Permanente evaluatie)50,00
eerste examenperiode buiten examenroosterWerkstuk50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode buiten examenroosterWerkstuk100,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Om organisatorische redenen verschilt de evaluatievorm van het opleidingsonderdeel in 1ste en 2de examenkans.

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.

In dit opleidingsonderdeel wordt permanente evaluatie aangewend. Concrete afspraken hieromtrent vind je in de Studiewijzer.

Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.

Op basis van een peerassessment kan de groepsscore aangepast worden naar een individuele score.

Afwezigheid wettigen

Actieve deelname aan de excursie is noodzakelijk. Niet deelname moet ingehaald worden via een vervangtaak.

In dit opleidingsonderdeel wordt permanente evaluatie aangewend. Elke afwezigheid moet gewettigd worden.