Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 76,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Petit Wim
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0311 | OLR3-A2 De student gaat kritisch en spontaan op zoek naar nieuwe domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische kennis en inzichten en volgt recente ontwikkelingen. | Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/0312 | OLR3-A3 De student kan nieuwe kennis en inzichten kritisch evalueren, integreren en combineren in zijn praktijk en hiervoor doelgericht samenwerken met collega’s. | Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
OSO/0313 | OLR3-A4 De student kan het eigen aanbod situeren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de lerenden. | Leerdoel Autonoom-Complex | ALG |
Omschrijving Doelstellingen
De student kan:
- informatievaardigheden, onderzoeksvaardigheden, communicatieve en ICT-vaardigheden in een leeromgeving gebruiken;
- via onderzoek in diverse bronnen en prospectie ter plaatse materiaal selecteren en verwerken tot didactisch materiaal;
- in een grootstad zich efficiënt verplaatsen en zoeken naar informatie;
- didactisch materiaal ontwerpen dat leerkrachten helpt een studiereis voor te bereiden en te verwerken, rekening houdend met didactische principes uit de opleiding PAV;
- een didactisch parcours door een grootstad ontwerpen, rekening houdende met de leerlingenkenmerken uit de doelgroep(A-finaliteit);
- houdt bij het ontwerpen van didactisch materiaal rekening met de doelgroep;
- de inhoud en opbouw van handleidingen bij handboeken en PAV-reeksen met elkaar vergelijken i.f.v. het ontwerpen van een eigen handleiding;
- authentiek, functioneel didactisch materiaal ontwikkelen, aangepast aan het gekozen thema;
- evaluatiecriteria integreren in een project en aandacht hebben voor zelfevaluatie en peerevaluatie;
- in groep een verantwoordelijke rol opnemen door het maken van goede afspraken en een planning;
- in groep de eigen mening over een onderwerp of over de inbreng van anderen op een constructieve manier uiten;
- in groep meewerken aan een consensus waarbij elk groepslid zich goed voelt;
- de verworven leerinhouden en ontwikkelde materialen kritisch benaderen;
- het eindproduct op een boeiende manier presenteren voor een groep (externen).
Omschrijving Inhoud
Via analyse van de leerplannen PAV, Mavo, Natuurwetenschappen, Nederlands en Wiskunde (A-finaliteit) en van een visietekst PAV en via inventarisatie van bestaande excursies en materiaal daarbij, maken de studenten een overzicht van gedetecteerde noden en tekorten.
Studenten gaan op locatie in een grootstad op zoek naar uitdagende opdrachten die beantwoorden aan de gemaakte analyse en die geschikt zijn voor een ruime doelgroep leerlingen uit de A-finaliteit.
De studenten werken, na een grondige inleiding over inhoud en methodiek, in groepjes aan het realiseren van een excursie op basis van te verwerven inhouden, achtergrondinformatie en de situatie ter plaatse.
Er is aandacht voor een didactische omkadering van de excursie door het voorzien van een grondige voorbereiding en naverwerking in de klas.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
De evaluatie in de eerste en tweede examenkans bestaat uit het voorbereiden, maken en voorstellen van het opgegeven project.