Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Keuzeoptie:
- Nederlands - niet thuistaal
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Rijcken Liesbeth, Vervaet Peter
Taalvak: Ja, Nederlands
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0306 | OLR3-V2 De student heeft bij de domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise aandacht voor de internationale context. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
OSO/0309 | OLR3-V5 De student kan fundamentele assumpties aangaande het mens- of wereldbeeld binnen zijn vakgebied expliciteren en deze in een historische en culturele context plaatsen. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
Omschrijving Doelstellingen
• Beschrijven van basisconcepten binnen interculturele communicatie
• Inzicht verwerven in en kritisch analyseren van de basiscommunicatiemodellen binnen interculturele communicatie
• Kritisch analyseren en toepassen van de gangbare theoretische modellen rond cultuur en cultuurverschillen:
• Communicatieve vaardigheden toepassen die intercultureel contact bevorderen op een persoonlijke en professionele wijze aan de hand van communicatiestrategieën
• Toepassen van communicatiemodel op een concrete case gerelateerd aan de stage
• Coaching inzetten als een instrument om interculturele communicatie en samenwerking te optimaliseren
• Inzicht hebben in de werking en het belang van trajectgesprekken in het individuele leerproces van de NT2-leerders.
• De taken van de vervolgschoolcoach kennen.
• Zicht hebben op de vervolgmogelijkheden voor de NT2-leerder.
• De principes van autonoom leren omschrijven.
• Autonoom leren bij NT2-leerders stimuleren.
• Inzicht hebben in het belang van buitenschools leren.
• Initiatieven die buitenschools leren faciliteren kennen.
• Buitenschools leren bij NT2-leerders stimuleren.
• Inzicht hebben in diverse vormen van informeel leren.
• In de onderwijspraktijk rekening houden met de culturele diversiteit in de klas.
Omschrijving Inhoud
• Basisconcepten binnen interculturele communicatie
• Basiscommunicatiemodellen binnen interculturele communicatie
• Theoretische modellen rond cultuur, cultuurverschillen en culturele diversiteit
• De taken van de vervolgschoolcoach
• De principes van autonoom leren, buitenschools leren en informeel leren
in de klas.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en de andere afspraken in die opleidingsonderdeel.