Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Bachelor in de toegepaste psychologie, trajectschijf 1
Opleidingseenheid:
- Psychodiagnostisch handelen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 100,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1) of 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: De Baene Bo, Dekeyser Lorenz, De Wever Sarah, El Kaddouri Rachida, Focquaert Farah, Halewyck Evelien, Jansoone Ilse, Thys Thomas, Van Gampelaere Cynthia, Verlee Ine, Ysebaert Maaike
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
TOP/0100 | De psychologisch consulent analyseert, in nauw overleg met de zorgvrager, een psychosociale vraagstelling vanuit een wetenschappelijk onderbouwd bio-psycho-sociaal referentiekader en verzamelt hiertoe zelfstandig relevante informatie. Hij bespreekt de vraagstelling met de zorgvrager, stuurt bij waar nodig en vertaalt de initiële vraagstelling naar toetsbare hypothesen. | Leerresultaat | BS |
TOP/0105 | De student herkent crisissignalen bij de zorgvrager | Leerdoel Elementair | BS |
TOP/0200 | De psychologisch consulent kiest in functie van de vraagstelling en vanuit zijn psychodiagnostische expertise de meest geschikte evidence-based methode(n) om de vooropgestelde hypothesen te toetsen en past die op correcte wijze toe, rekening houdend met de mogelijkheden en context van de zorgvrager. | Leerresultaat | BS |
TOP/0202 | De student licht relevante psychometrische begrippen toe.
| Leerdoel Elementair | BS |
TOP/0203 | De student beschrijft diverse psychodiagnostische methoden en visies.
| Leerdoel Elementair | BS |
TOP/0204 | De student pastt de verschillende stappen van het psychodiagnostisch proces toe. | Leerdoel Elementair | BS |
TOP/0205 | De student voert een vooraf geselecteerde eenvoudige psychodiagnostische test correct uit
| Leerdoel Elementair | BS |
TOP/0300 | De psychologisch consulent ordent en interpreteert de verkregen diagnostische gegevens en komt tot een onderbouwde en coherente synthese. | Leerresultaat | BS |
TOP/0301 | De student scoort een psychodiagnostische test correct | Leerdoel Elementair | BS |
TOP/0303 | De student interpreteert de scores van een psychodiagnostische test correct, aan de hand van de normeringsgegevens | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
TOP/0400 | De psychologisch consulent formuleert (mondeling/schriftelijk) een psychologisch rapport en advies, vanuit een grondige kennis van het bestaande aanbod, afgestemd op de zorgvrager of op een andere professionele hulpverlener. | Leerresultaat | BS |
TOP/0404 | De student vertaalt de resultaten van het psychodiagnostisch proces naar een beknopt schriftelijk verslag
| Leerdoel Elementair | BS |
TOP/1100 | De psychologisch consulent is gericht op continue professionele en persoonlijke groei. Hij innoveert en stuurt zijn handelen bij vanuit een onderzoekende en ondernemende houding en door systematische kritische reflectie. | Leerresultaat | BS |
TOP/1101 | De student reflecteert in vertrouwde situaties over persoonlijke en professionele groei (eigen handelen, waardenkader, leerstijl, beroepsprofiel)
| Leerdoel Elementair | BS |
Omschrijving Inhoud
De verschillende fasen van het psychodiagnostisch proces en handelingsgerichte diagnostiek
Belangrijke pijlers rond kwaliteitsvolle diagnostiek
Inleiding tot psychometrie
Kennismaking met verschillende diagnostische testen en methodieken:
- Psychosociaal gedrag bij kinderen en jongeren (SDQ OF FEEL-KJ)
- Intelligentie (WAIS-IV-NL & WISC-V-NL)
- Persoonlijkheid (NEO-PI-3)
- Depressie bij ouderen (GDS)
- Observatie
Thema’s Persoonlijkheid & Intelligentie
Integratie & Rapportering van diagnostische bevindingen
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details betreffende de onderwijsorganisatie.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste of tweede examenperiode binnen examenrooster | Rapporten | 50,00 | Individueel verslag |
eerste of tweede examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 50,00 | Multiple choice examen |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Rapporten | 50,00 | Individueel verslag |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 50,00 | Multiple choice examen |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Studenten moeten op beide onderdelen (rapport en schriftelijk examen) geslaagd zijn. Als men niet geslaagd is voor een van beide onderdelen, kan de score maximaal 9/20 bedragen.
Indien niet geslaagd tijdens eerste examenkans, maar wel geslaagd voor één van de twee onderdelen dan moet men enkel dat onderdeel hernemen waarvoor men niet geslaagd is.
Het schriftelijke examen wordt digitaal afgenomen op de persoonlijke laptop. Er wordt van de student verwacht dat die voorbereid kan starten. Een technische voorbereiding (bv technische testrun), uitgevoerd ten laatste 7 dagen voor de eerste digitale evaluatie van elke examenperiode, is onderdeel en verplichting van de digitale evaluatie op eigen persoonlijke laptop. Wanneer deze voorbereidingen niet werden ondernomen, heeft de docent het recht de student uit te sluiten van deelname aan de voorziene evaluatieactiviteit tot het probleem is opgelost, al dan niet binnen de examentijd. Dit kan achteraf niet als reden gebruikt worden om een inhaalexamen aan te vragen. Overmacht of andere uitzonderlijke omstandigheden worden individueel bekeken met het opleidingshoofd.
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.