Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Bachelor in de toegepaste psychologie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1) of 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Docenten: Ceriez Esther, De Lepeleire Liesbet, De Loore Ellen, El Kaddouri Rachida, Faelens Lien, Focquaert Farah, Hanssen Manon, Jansoone Ilse, Janssens Clio, Meganck Lore, Quintelier Bo, Van Gampelaere Cynthia, Verlee Ine
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
TOP/0100 | De psychologisch consulent analyseert, in nauw overleg met de zorgvrager, een psychosociale vraagstelling vanuit een wetenschappelijk onderbouwd bio-psycho-sociaal referentiekader en verzamelt hiertoe zelfstandig relevante informatie. Hij bespreekt de vraagstelling met de zorgvrager, stuurt bij waar nodig en vertaalt de initiële vraagstelling naar toetsbare hypothesen. | Leerresultaat | BS |
TOP/0103 | De student verkent in een intakegesprek een psychosociale vraagstelling met de zorgvrager
| Leerdoel Elementair | BS |
TOP/0104 | De student bereidt een intakegesprek voor | Leerdoel Elementair | BS |
TOP/0106 | De student selecteert en verwerkt zelfstandig relevante theoretische informatie vanuit een biopsychosociaal referentiekader in relatie tot een psychosociale vraagstelling.
| 1 | BS |
TOP/0107 | De student vertaalt een psychosociale vraagstelling naar toetsbare hypothesen.
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
TOP/0200 | De psychologisch consulent kiest in functie van de vraagstelling en vanuit zijn psychodiagnostische expertise de meest geschikte evidence-based methode(n) om de vooropgestelde hypothesen te toetsen en past die op correcte wijze toe, rekening houdend met de mogelijkheden en context van de zorgvrager. | Leerresultaat | BS |
TOP/0204 | De student pastt de verschillende stappen van het psychodiagnostisch proces toe. | Leerdoel Elementair | BS |
TOP/1000 | De psychologisch consulent draagt opbouwend en initiatief nemend bij tot een duurzame samenwerking in een multidisciplinair team en zorgnetwerk. | Leerresultaat | BS |
TOP/1003 | De student levert een actieve bijdrage in het samenwerken met collega’s.
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
TOP/1200 | De psychologisch consulent maakt doordacht en kritisch gebruik van ICT, (online hulp) tools en sociale media en helpt deze implementeren in praktijksituaties. | Leerresultaat | BS |
TOP/1201 | De student voert een eenvoudig en ondersteunend chathulp, e-mailhulp of beeldbel gesprek. | Leerdoel Elementair | BS |
Omschrijving Inhoud
Eerder geziene theorie en vaardigheden worden toegepast op praktijkcasussen:
- De verschillende psychologische benaderingen
- (digitale) gespreksvaardigheden
- Het genogram
- Onderzoeksvaardigheden:
o Bronnen opzoeken
o Hypothesen formuleren en toetsen
o Kritisch omgaan met bronnen
o Correcte bronvermelding
o Het schrijven van een conclusie
o …
- Interpretatie van psychodiagnostische resultaten (bv. Testresultaten of andere verslagen)
- Kaders en thema’s uit de ontwikkelingspsychologie
- Reflectie op het groepsproces
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details betreffende de onderwijsorganisatie.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste of tweede examenperiode buiten examenrooster | Mondeling | 90,00 | Mondelinge presentatie in groep, met individuele vraag. |
eerste of tweede examenperiode buiten examenrooster | Observatie permanente evaluatie (Permanente evaluatie) | 10,00 | Observatie + peer feedback |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 100,00 | Individuele presentatie met vraag |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
De groepspresentatie wordt beoordeeld aan de hand van een beoordelingskader. Individuele studenten die een signaal kregen dat ze zich niet aan de gemaakte afspraken hielden, maar nadien toch nalieten om een actieve betrokkenheid op te nemen volgens de gemaakte afspraken met betrekking tot het groepsproces, kunnen niet slagen op de groepspresentatie.
Er wordt gebruik gemaakt van peer assessment. Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
Afwezigheid wettigen
Aanwezigheid voor de werkcolleges is verplicht. De student meldt de afwezigheid via het digitaal registratiesysteem (met bewijsstukken).