Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Bachelor in de pedagogie van het jonge kind
- Bachelor in de toegepaste psychologie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 100,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1) of 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Laperre Lois
Andere docenten: De Loore Ellen, Fonteyn Marieke, Kissi Ama, Ledoux Nathalie, Verlee Ine
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2 of Semester 3
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
TOP/0500 | De psychologisch consulent ontwikkelt en implementeert samen met de zorgvrager, een handelings- of preventieplan, met duidelijke en gedeelde doelstellingen, gebaseerd op een grondige kennis van leerprocessen, mogelijke begeleidingstrajecten en methodieken voor gedrags- en inzichtsverandering. Hij volgt samen met de zorgvrager de voortgang van dit plan op en stuurt bij waar nodig. | Leerresultaat | BS |
TOP/0501 | De student benoemt de relevante elementen binnen een handelings- of preventieplan .
| Leerdoel Elementair | BS |
TOP/0502 | De student vindt evidence-based informatie in functie van het handelings- en preventieplan
| Leerdoel Elementair | BS |
TOP/0700 | De psychologisch consulent traint individuen en groepen op actieve en doelgerichte wijze, om hun professionele en/of persoonlijke ontwikkeling te ondersteunen en hen blijvend te motiveren voor de vooropgestelde doelen .
| Leerresultaat | BS |
TOP/0701 | De student verantwoordt onder begeleiding een geschikt evidence-based training of psycho-educatiepakket. | Leerdoel Elementair | BS |
TOP/0702 | De student benoemt de didactische principes en mogelijke werkvormen die aan de basis liggen van een goede psycho-educatie of training.
| Leerdoel Elementair | BS |
TOP/1200 | De psychologisch consulent maakt doordacht en kritisch gebruik van ICT, (online hulp) tools en sociale media en helpt deze implementeren in praktijksituaties. | Leerresultaat | BS |
TOP/1202 | De student identificeert relevante online toepassingen.
| Leerdoel Elementair | BS |
TOP/1300 | De psychologisch consulent vergroot actief de toegankelijkheid van de hulp- of dienstverlening door zijn handelen en communicatie systematisch af te stemmen op de taal, cultuur, mogelijkheden en context van de zorgvrager, en door actief in te zetten op het wegwerken van drempels. | Leerresultaat | BS |
TOP/1302 | De student toont een sensitieve grondhouding die de noden van de zorgvrager vooropstelt.
| Leerdoel Elementair | BS |
Omschrijving Inhoud
Informeren en Psycho-educatie in de context van gezondheid
De student verkent theoretische modellen over gedragsverandering, communicatie, inzetten van (digitale) media om een doelgroep te bereiken en psycho-educatie.
De student past deze theorie toe in een praktijkopdracht. Door het samenstellen van een informatiepakket, het uitwerken van een preventie-campagne en/of het selecteren van psycho-educatiemateriaal passend bij de doelgroep en het thema gaat de student preventief gezond gedrag stimuleren of ongezond gedrag proberen veranderen.
Het samenstellen van de informatie- of preventiecampagne gebeurt in verschillende stappen
- research naar het thema en de doelgroep: deskresearch en/of fieldresearch (bv. bronnenonderzoek naar thema/problematiek, interview met de doelgroep,...)
- bepalen van de (informatie)noden van de doelgroep
- selecteren en kritisch bekijken van bestaande psycho-educatiematerialen en beschikbare informatiepakketten
- bepalen van communicatie-/preventie-/interventiestrategie, daarbij steunend op theorie rond gedragsverandering
- uitwerking informatie- of preventiecampagne
- plan voor de verspreiding of het overbrengen van de informatie- of preventiecampagne (via online en offline kanalen) of voor het inzetten van psycho-educatiemateriaal
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details betreffende de onderwijsorganisatie.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste of tweede examenperiode binnen examenrooster | Rapporten | 80,00 | |
eerste of tweede examenperiode buiten examenrooster | Observatie permanente evaluatie (Permanente evaluatie) | 20,00 | Peer feedback + beoordeling docent (aanwezigheid, actieve betrokkenheid, voorbereiding...) |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Rapporten | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
De groepsopdracht wordt beoordeeld aan de hand van een beoordelingskader. Individuele studenten die een signaal kregen dat ze zich niet aan de gemaakte afspraken hielden, maar nadien toch nalieten om een actieve betrokkenheid op te nemen volgens de gemaakte afspraken met betrekking tot het groepsproces, kunnen niet slagen op de groepsopdracht.
Er wordt gebruik gemaakt van peer assessment. Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
Afwezigheid wettigen
Aanwezigheid voor de werkcolleges is verplicht. De student meldt de afwezigheid via het digitaal registratiesysteem (met bewijsstukken).