Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
TOP/0100 | De psychologisch consulent analyseert, in nauw overleg met de zorgvrager, een psychosociale vraagstelling vanuit een wetenschappelijk onderbouwd bio-psycho-sociaal referentiekader en verzamelt hiertoe zelfstandig relevante informatie. Hij bespreekt de vraagstelling met de zorgvrager, stuurt bij waar nodig en vertaalt de initiële vraagstelling naar toetsbare hypothesen. | Leerresultaat | BS |
TOP/0106 | De student selecteert en verwerkt zelfstandig relevante theoretische informatie vanuit een biopsychosociaal referentiekader in relatie tot een psychosociale vraagstelling.
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
TOP/0200 | De psychologisch consulent kiest in functie van de vraagstelling en vanuit zijn psychodiagnostische expertise de meest geschikte evidence-based methode(n) om de vooropgestelde hypothesen te toetsen en past die op correcte wijze toe, rekening houdend met de mogelijkheden en context van de zorgvrager. | Leerresultaat | BS |
TOP/0203 | De student beschrijft diverse psychodiagnostische methoden en visies.
| Leerdoel Elementair | BS |
TOP/0204 | De student pastt de verschillende stappen van het psychodiagnostisch proces toe. | Leerdoel Elementair | BS |
TOP/0300 | De psychologisch consulent ordent en interpreteert de verkregen diagnostische gegevens en komt tot een onderbouwde en coherente synthese. | Leerresultaat | BS |
TOP/0301 | De student scoort een psychodiagnostische test correct | Leerdoel Elementair | BS |
TOP/0303 | De student interpreteert de scores van een psychodiagnostische test correct, aan de hand van de normeringsgegevens | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
TOP/0400 | De psychologisch consulent formuleert (mondeling/schriftelijk) een psychologisch rapport en advies, vanuit een grondige kennis van het bestaande aanbod, afgestemd op de zorgvrager of op een andere professionele hulpverlener. | Leerresultaat | BS |
TOP/0403 | De student situeert het profiel van de psychologisch consulent binnen het bestaande aanbod aan (online) hulp- of dienstverlening.
| Leerdoel Elementair | BS |
TOP/0404 | De student vertaalt de resultaten van het psychodiagnostisch proces naar een beknopt schriftelijk verslag
| Leerdoel Elementair | BS |
TOP/0405 | De student communiceert zowel schriftelijk als mondeling over zijn advies op een gepaste en respectvolle manier, rekening houdend met de doelgroep
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
TOP/0500 | De psychologisch consulent ontwikkelt en implementeert samen met de zorgvrager, een handelings- of preventieplan, met duidelijke en gedeelde doelstellingen, gebaseerd op een grondige kennis van leerprocessen, mogelijke begeleidingstrajecten en methodieken voor gedrags- en inzichtsverandering. Hij volgt samen met de zorgvrager de voortgang van dit plan op en stuurt bij waar nodig. | Leerresultaat | BS |
TOP/0501 | De student benoemt de relevante elementen binnen een handelings- of preventieplan .
| Leerdoel Elementair | BS |
TOP/0700 | De psychologisch consulent traint individuen en groepen op actieve en doelgerichte wijze, om hun professionele en/of persoonlijke ontwikkeling te ondersteunen en hen blijvend te motiveren voor de vooropgestelde doelen .
| Leerresultaat | BS |
TOP/0701 | De student verantwoordt onder begeleiding een geschikt evidence-based training of psycho-educatiepakket. | Leerdoel Elementair | BS |
TOP/0702 | De student benoemt de didactische principes en mogelijke werkvormen die aan de basis liggen van een goede psycho-educatie of training.
| Leerdoel Elementair | BS |
TOP/0900 | De psychologisch consulent handelt vanuit een respectvolle, empathische en ethische grondhouding, gebaseerd op een doorleefde kennis van de mensenrechten en de deontologie.
| Leerresultaat | BS |
TOP/0901 | De student licht ethisch-deontologische kaders en het mensenrechtenkader toe in relatie tot relevante beroepssituaties.
| Leerdoel Elementair | BS |
TOP/1000 | De psychologisch consulent draagt opbouwend en initiatief nemend bij tot een duurzame samenwerking in een multidisciplinair team en zorgnetwerk. | Leerresultaat | BS |
TOP/1003 | De student levert een actieve bijdrage in het samenwerken met collega’s.
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
TOP/1200 | De psychologisch consulent maakt doordacht en kritisch gebruik van ICT, (online hulp) tools en sociale media en helpt deze implementeren in praktijksituaties. | Leerdoel Elementair | BS |
TOP/1202 | De student identificeert relevante online toepassingen.
| Leerdoel Elementair | BS |
TOP/1300 | De psychologisch consulent vergroot actief de toegankelijkheid van de hulp- of dienstverlening door zijn handelen en communicatie systematisch af te stemmen op de taal, cultuur, mogelijkheden en context van de zorgvrager, en door actief in te zetten op het wegwerken van drempels. | Leerresultaat | BS |
TOP/1301 | De student omschrijft de factoren die invloed hebben op de toegankelijkheid van hulp- of dienstverlening.
| Leerdoel Elementair | BS |