Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Psychologie in Praktijk 225989/15173/2425/1/50
Studiegids

Psychologie in Praktijk 2

25989/15173/2425/1/50
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de toegepaste psychologie, trajectschijf 1
    Opleidingseenheid:
    • Praktijkleren
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1) of 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Docenten: Adams Marie, Callaert Ann, Ceriez Esther, De Lepeleire Liesbet, El Kaddouri Rachida, Focquaert Farah, Hanssen Manon, Janssens Clio, Merckaert Annelien, Taelman Bieke, Verlee Ine
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2 of Semester 3

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
TOP/0100De psychologisch consulent analyseert, in nauw overleg met de zorgvrager, een psychosociale vraagstelling vanuit een wetenschappelijk onderbouwd bio-psycho-sociaal referentiekader en verzamelt hiertoe zelfstandig relevante informatie. Hij bespreekt de vraagstelling met de zorgvrager, stuurt bij waar nodig en vertaalt de initiële vraagstelling naar toetsbare hypothesen. LeerresultaatBS
TOP/0106De student selecteert en verwerkt zelfstandig relevante theoretische informatie vanuit een biopsychosociaal referentiekader in relatie tot een psychosociale vraagstelling. Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
TOP/0200De psychologisch consulent kiest in functie van de vraagstelling en vanuit zijn psychodiagnostische expertise de meest geschikte evidence-based methode(n) om de vooropgestelde hypothesen te toetsen en past die op correcte wijze toe, rekening houdend met de mogelijkheden en context van de zorgvrager.LeerresultaatBS
TOP/0203De student beschrijft diverse psychodiagnostische methoden en visies. Leerdoel ElementairBS
TOP/0204De student pastt de verschillende stappen van het psychodiagnostisch proces toe.Leerdoel ElementairBS
TOP/0300De psychologisch consulent ordent en interpreteert de verkregen diagnostische gegevens en komt tot een onderbouwde en coherente synthese.LeerresultaatBS
TOP/0301De student scoort een psychodiagnostische test correctLeerdoel ElementairBS
TOP/0303De student interpreteert de scores van een psychodiagnostische test correct, aan de hand van de normeringsgegevensLeerdoel Verdiepend-VerbredendBS
TOP/0400De psychologisch consulent formuleert (mondeling/schriftelijk) een psychologisch rapport en advies, vanuit een grondige kennis van het bestaande aanbod, afgestemd op de zorgvrager of op een andere professionele hulpverlener.LeerresultaatBS
TOP/0403De student situeert het profiel van de psychologisch consulent binnen het bestaande aanbod aan (online) hulp- of dienstverlening. Leerdoel ElementairBS
TOP/0404De student vertaalt de resultaten van het psychodiagnostisch proces naar een beknopt schriftelijk verslag Leerdoel ElementairBS
TOP/0405De student communiceert zowel schriftelijk als mondeling over zijn advies op een gepaste en respectvolle manier, rekening houdend met de doelgroep Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
TOP/0500De psychologisch consulent ontwikkelt en implementeert samen met de zorgvrager, een handelings- of preventieplan, met duidelijke en gedeelde doelstellingen, gebaseerd op een grondige kennis van leerprocessen, mogelijke begeleidingstrajecten en methodieken voor gedrags- en inzichtsverandering. Hij volgt samen met de zorgvrager de voortgang van dit plan op en stuurt bij waar nodig.LeerresultaatBS
TOP/0501De student benoemt de relevante elementen binnen een handelings- of preventieplan . Leerdoel ElementairBS
TOP/0700De psychologisch consulent traint individuen en groepen op actieve en doelgerichte wijze, om hun professionele en/of persoonlijke ontwikkeling te ondersteunen en hen blijvend te motiveren voor de vooropgestelde doelen . LeerresultaatBS
TOP/0701De student verantwoordt onder begeleiding een geschikt evidence-based training of psycho-educatiepakket.Leerdoel ElementairBS
TOP/0702De student benoemt de didactische principes en mogelijke werkvormen die aan de basis liggen van een goede psycho-educatie of training. Leerdoel ElementairBS
TOP/0900De psychologisch consulent handelt vanuit een respectvolle, empathische en ethische grondhouding, gebaseerd op een doorleefde kennis van de mensenrechten en de deontologie. LeerresultaatBS
TOP/0901De student licht ethisch-deontologische kaders en het mensenrechtenkader toe in relatie tot relevante beroepssituaties. Leerdoel ElementairBS
TOP/1000De psychologisch consulent draagt opbouwend en initiatief nemend bij tot een duurzame samenwerking in een multidisciplinair team en zorgnetwerk.LeerresultaatBS
TOP/1003De student levert een actieve bijdrage in het samenwerken met collega’s. Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
TOP/1200De psychologisch consulent maakt doordacht en kritisch gebruik van ICT, (online hulp) tools en sociale media en helpt deze implementeren in praktijksituaties.Leerdoel ElementairBS
TOP/1202De student identificeert relevante online toepassingen. Leerdoel ElementairBS
TOP/1300De psychologisch consulent vergroot actief de toegankelijkheid van de hulp- of dienstverlening door zijn handelen en communicatie systematisch af te stemmen op de taal, cultuur, mogelijkheden en context van de zorgvrager, en door actief in te zetten op het wegwerken van drempels.LeerresultaatBS
TOP/1301De student omschrijft de factoren die invloed hebben op de toegankelijkheid van hulp- of dienstverlening. Leerdoel ElementairBS

Omschrijving Inhoud

In dit vak gaan studenten eerder geziene theorie en vaardigheden uit andere vakken verdiepen op één of meerdere praktijkcasussen.

Hierbij komen verschillende inhouden aanbod:

  • Competenties en mandaat van de psychologisch consulent
  • Digitale hulpverlening
  • Deontologie en Toegankelijkheid
  • Samenwerking Team
  • Diversiteit
  • Mogelijkheden tot doorverwijzing
  • Kaders uit sociale psychologie
  • Kaders uit gezondheidspsychologie
  • Biologische basis van het gedrag
  • Handelings- of preventieplannen en psycho-educatie

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Uitrustings- en werkmateriaal
Digitaal leerpad via CanvasVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
LaptopVerplicht
  • Code: 6258
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges15,00 uren
  • Opmerking: Samenwerkend leren
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd40,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd1,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie19,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details betreffende de onderwijsorganisatie.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste of tweede examenperiode buiten examenroosterMondeling85,00Groepspresentatie met een individuele vraag
eerste of tweede examenperiode buiten examenroosterObservatie permanente evaluatie (Permanente evaluatie)15,00Observatie + peerfeedback
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterMondeling100,00Individuele presentatie met vraag

Omschrijving Evaluatie (tekst)

De groepspresentatie wordt beoordeeld aan de hand van een beoordelingskader. Individuele studenten die een signaal kregen dat ze zich niet aan de gemaakte afspraken hielden, maar nadien toch nalieten om een actieve betrokkenheid op te nemen volgens de gemaakte afspraken met betrekking tot het groepsproces, kunnen niet slagen op de groepspresentatie.

Er wordt gebruik gemaakt van peer assessment. Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.

Afwezigheid wettigen

Aanwezigheid voor de werkcolleges is verplicht. De student meldt de afwezigheid via het digitaal registratiesysteem (met bewijsstukken).