Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Bachelor in de toegepaste psychologie, trajectschijf 2
Opleidingseenheid:
- Psychodiagnostisch handelen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 100,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1) of 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Sap Henk
Andere docenten: De Lepeleire Liesbet
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3 of Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
TOP/0100 | De psychologisch consulent analyseert, in nauw overleg met de zorgvrager, een psychosociale vraagstelling vanuit een wetenschappelijk onderbouwd bio-psycho-sociaal referentiekader en verzamelt hiertoe zelfstandig relevante informatie. Hij bespreekt de vraagstelling met de zorgvrager, stuurt bij waar nodig en vertaalt de initiële vraagstelling naar toetsbare hypothesen. | Leerdoel Elementair | BS |
TOP/0101 | De student beschrijft relevante psychologische theorieën en kaders vanuit een biopsychosociaal referentiekader | Leerdoel Elementair | BS |
TOP/0106 | De student selecteert en verwerkt zelfstandig relevante theoretische informatie vanuit een biopsychosociaal referentiekader in relatie tot een psychosociale vraagstelling.
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
TOP/0200 | De psychologisch consulent kiest in functie van de vraagstelling en vanuit zijn psychodiagnostische expertise de meest geschikte evidence-based methode(n) om de vooropgestelde hypothesen te toetsen en past die op correcte wijze toe, rekening houdend met de mogelijkheden en context van de zorgvrager. | Leerresultaat | BS |
TOP/0203 | De student beschrijft diverse psychodiagnostische methoden en visies.
| Leerdoel Elementair | BS |
TOP/0500 | De psychologisch consulent ontwikkelt en implementeert samen met de zorgvrager, een handelings- of preventieplan, met duidelijke en gedeelde doelstellingen, gebaseerd op een grondige kennis van leerprocessen, mogelijke begeleidingstrajecten en methodieken voor gedrags- en inzichtsverandering. Hij volgt samen met de zorgvrager de voortgang van dit plan op en stuurt bij waar nodig. | Leerresultaat | BS |
TOP/0504 | De student identificeert in een gegeven praktijksituatie welke relevante leerprocessen er spelen
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
Omschrijving Inhoud
De student leert de mens onder spanning kritisch kennen vanuit diverse stromingen, theorieën en perspectieven, alsook binnen de diverse werkvelden van de psychologisch consulent.
In het vak ‘De mens onder spanning’ definiëren we termen zoals psychopathologie en psychisch kwetsbaar zijn. In de mens onder spanning behandelen we een aantal van de veelvoorkomende psychopathologieën vanuit de verschillende psychologische stromingen. Spanningsvelden die aan bod komen zijn bijvoorbeeld depressie, verslaving, angst, psychose, (parentale) burn-out, ontwikkelingsstoornissen, psychopathie ... We hebben daarbij aandacht voor de impact op de diverse levensdomeinen. Er wordt kritische stilgestaan bij assessment en classificatiesystemen zodat een holistische benadering van de mens kan gegarandeerd worden.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details betreffende de onderwijsorganisatie.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste of tweede examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Het schriftelijke examen wordt digitaal afgenomen op de persoonlijke laptop. Er wordt van de student verwacht dat die voorbereid kan starten. Een technische voorbereiding (bv technische testrun), uitgevoerd ten laatste 7 dagen voor de eerste digitale evaluatie van elke examenperiode, is onderdeel en verplichting van de digitale evaluatie op eigen persoonlijke laptop. Wanneer deze voorbereidingen niet werden ondernomen, heeft de docent het recht de student uit te sluiten van deelname aan de voorziene evaluatieactiviteit tot het probleem is opgelost, al dan niet binnen de examentijd. Dit kan achteraf niet als reden gebruikt worden om een inhaalexamen aan te vragen. Overmacht of andere uitzonderlijke omstandigheden worden individueel bekeken met het opleidingshoofd.
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.