Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Psychologie in Praktijk 326007/15173/2425/1/59
Studiegids

Psychologie in Praktijk 3

26007/15173/2425/1/59
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de toegepaste psychologie, trajectschijf 2
    Opleidingseenheid:
    • Praktijkleren
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1) of 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Docenten: Faelens Lien, Jansoone Ilse, Laperre Lois, Meert Laure, Van Nieuwenhuyse Marijke
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3 of Semester 4

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
TOP/0200De psychologisch consulent kiest in functie van de vraagstelling en vanuit zijn psychodiagnostische expertise de meest geschikte evidence-based methode(n) om de vooropgestelde hypothesen te toetsen en past die op correcte wijze toe, rekening houdend met de mogelijkheden en context van de zorgvrager.LeerresultaatBS
TOP/0206De student kiest voor een specifieke vraagstelling gepaste, evidence-based psychodiagnostische methoden. Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
TOP/0207De student voert voor een gegeven psychodiagnostische vraagstelling een psychodiagnostische methode uit. Leerdoel Autonoom-ComplexBS
TOP/0400De psychologisch consulent formuleert (mondeling/schriftelijk) een psychologisch rapport en advies, vanuit een grondige kennis van het bestaande aanbod, afgestemd op de zorgvrager of op een andere professionele hulpverlener.LeerresultaatBS
TOP/0406De student formuleert een onderbouwd voorstel voor behandeling, begeleiding en/of doorverwijzing Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
TOP/0500De psychologisch consulent ontwikkelt en implementeert samen met de zorgvrager, een handelings- of preventieplan, met duidelijke en gedeelde doelstellingen, gebaseerd op een grondige kennis van leerprocessen, mogelijke begeleidingstrajecten en methodieken voor gedrags- en inzichtsverandering. Hij volgt samen met de zorgvrager de voortgang van dit plan op en stuurt bij waar nodig.LeerresultaatBS
TOP/0504De student identificeert in een gegeven praktijksituatie welke relevante leerprocessen er spelen Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
TOP/1000De psychologisch consulent draagt opbouwend en initiatief nemend bij tot een duurzame samenwerking in een multidisciplinair team en zorgnetwerk.LeerresultaatBS
TOP/1003De student levert een actieve bijdrage in het samenwerken met collega’s. Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
TOP/1200De psychologisch consulent maakt doordacht en kritisch gebruik van ICT, (online hulp) tools en sociale media en helpt deze implementeren in praktijksituaties.LeerresultaatBS
TOP/1205De student beoordeelt online hulpmogelijkheden op hun praktische, deontologische en maatschappelijke meerwaarde. Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
TOP/1300De psychologisch consulent vergroot actief de toegankelijkheid van de hulp- of dienstverlening door zijn handelen en communicatie systematisch af te stemmen op de taal, cultuur, mogelijkheden en context van de zorgvrager, en door actief in te zetten op het wegwerken van drempels.LeerresultaatBS
TOP/1301De student omschrijft de factoren die invloed hebben op de toegankelijkheid van hulp- of dienstverlening. Leerdoel ElementairBS
TOP/1305De student handelt sensitief in dialoog met en vanuit de noden van de zorgvrager. Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS

Omschrijving Inhoud

Theorie en vaardigheden worden toegepast op praktijkcasussen. Hierbij gaan studenten met de volgende inhouden aan de slag:

- Op basis van de hulpvraag, psychodiagnostische methode(n) kiezen en uitvoeren
- Voorstel tot behandeling, begeleiding of doorverwijzing formuleren
- Leerprocessen binnen de casus beschrijven
- online hulpmogelijkheden screenen op kwaliteit
- diversiteitssensitief handelen

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Uitrustings- en werkmateriaal
Digitaal leerpad via CanvasVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges15,00 uren
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd40,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd1,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie19,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details betreffende de onderwijsorganisatie.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste of tweede examenperiode buiten examenroosterMondeling80,00De mondelinge presentatie bestaat uit een groepspresentatie en een individuele presentatie.
eerste of tweede examenperiode buiten examenroosterObservatie permanente evaluatie (Permanente evaluatie)20,00Observatie + peer-feedback
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode buiten examenroosterMondeling100,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

De groepspresentatie wordt beoordeeld aan de hand van een beoordelingskader. Individuele studenten die een signaal kregen dat ze zich niet aan de gemaakte afspraken hielden, maar nadien toch nalieten om een actieve betrokkenheid op te nemen volgens de gemaakte afspraken met betrekking tot het groepsproces, kunnen niet slagen op de groepspresentatie.

Er wordt gebruik gemaakt van peer assessment. Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.

Afwezigheid wettigen

Aanwezigheid voor de werkcolleges is verplicht. De student meldt de afwezigheid via het digitaal registratiesysteem (met bewijsstukken).