Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Bachelor in de toegepaste psychologie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 100,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1) of 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Callaert Ann, Devos Marjolein, Focquaert Farah
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3 of Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
TOP/0900 | De psychologisch consulent handelt vanuit een respectvolle, empathische en ethische grondhouding, gebaseerd op een doorleefde kennis van de mensenrechten en de deontologie.
| Leerresultaat | BS |
TOP/0903 | De student werkt onder begeleiding ethisch en deontologisch verantwoord in diverse beroepssituaties.
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
TOP/1100 | De psychologisch consulent is gericht op continue professionele en persoonlijke groei. Hij innoveert en stuurt zijn handelen bij vanuit een onderzoekende en ondernemende houding en door systematische kritische reflectie. | Leerresultaat | BS |
TOP/1103 | De student neemt initiatief om in een gesimuleerde context innovatieve voorstellen te doen.
| Leerdoel Elementair | BS |
TOP/1200 | De psychologisch consulent maakt doordacht en kritisch gebruik van ICT, (online hulp) tools en sociale media en helpt deze implementeren in praktijksituaties. | Leerresultaat | BS |
TOP/1205 | De student beoordeelt online hulpmogelijkheden op hun praktische, deontologische en maatschappelijke meerwaarde.
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
TOP/1300 | De psychologisch consulent vergroot actief de toegankelijkheid van de hulp- of dienstverlening door zijn handelen en communicatie systematisch af te stemmen op de taal, cultuur, mogelijkheden en context van de zorgvrager, en door actief in te zetten op het wegwerken van drempels. | Leerresultaat | BS |
TOP/1306 | De student toont inzicht in een aantal actuele thema’s in het maatschappelijk debat.
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
Omschrijving Inhoud
In het vak ‘De mens en zijn omgeving: actuele vraagstukken’ maakt de student kennis met belangrijke mogelijke 'life events' en de impact hiervan op zichzelf en diens omgeving. We bespreken deze life events vanuit de diverse werkvelden van de psychologisch consulent, met de focus op het versterken van de mentale gezondheid (preventie). We debatteren over deze life events vanuit diverse perspectieven en theorieën.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details betreffende de onderwijsorganisatie.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste of tweede examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Het schriftelijke examen wordt digitaal afgenomen op de persoonlijke laptop. Er wordt van de student verwacht dat die voorbereid kan starten. Een technische voorbereiding (bv technische testrun), uitgevoerd ten laatste 7 dagen voor de eerste digitale evaluatie van elke examenperiode, is onderdeel en verplichting van de digitale evaluatie op eigen persoonlijke laptop. Wanneer deze voorbereidingen niet werden ondernomen, heeft de docent het recht de student uit te sluiten van deelname aan de voorziene evaluatieactiviteit tot het probleem is opgelost, al dan niet binnen de examentijd. Dit kan achteraf niet als reden gebruikt worden om een inhaalexamen aan te vragen. Overmacht of andere uitzonderlijke omstandigheden worden individueel bekeken met het opleidingshoofd.
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.