Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat in het informatiebeheer, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
5 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Om te kunnen starten met Praktijk 1 moet de student geslaagd zijn voor Introductie werkveld.
Totale studietijd: 125,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1) of 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Van Camp Caroline, Vandeputte Jowyn, Van De Vijver Ann
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2 of Semester 3
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
IBA/0100 | De gegradueerde optimaliseert de toegankelijkheid van het informatieaanbod in functie van de noden van de klant en de doelstellingen van de organisatie | Leerresultaat | BS |
IBA/0101 | De student schetst het informatieaanbod van de organisatie. | Leerdoel Elementair | BS |
IBA/0102 | De student beschrijft de potentiële en actuele klanten van de organisatie. | Leerdoel Elementair | BS |
IBA/0104 | De student brengt de gebruiksvriendelijkheid, doelmatigheid en toegankelijkheid van de verschillende communicatiekanalen in kaart. | Leerdoel Elementair | BS |
IBA/0105 | De student gebruikt de gangbare kantoorsoftware, samenwerkingssoftware, sociale media, contentmanagementsystemen, multimedia en opmaakprogramma's. | Leerdoel Elementair | BS |
IBA/0200 | De gegradueerde attendeert de klant op de juiste informatie, bevordert hun informatievaardigheid en instrueert hen in het gebruik van diverse informatiesystemen en het informatieaanbod. | Leerresultaat | BS |
IBA/0201 | De student illustreert hoe de organisatie rekening houdt met diversiteit bij het ondersteunen en instrueren van de klanten. | Leerdoel Elementair | BS |
IBA/0202 | De student communiceert met de klant op een professionele manier; | Leerdoel Elementair | BS |
IBA/0204 | De student ondersteunt de klant bij het gebruik van het informatieaanbod en verwijst door indien nodig. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
IBA/0300 | De gegradueerde plant, organiseert, coördineert en stimuleert educatieve, culturele of wetenschappelijke activiteiten, projecten of vormingen aangepast aan de doelgroep | Leerresultaat | BS |
IBA/0307 | De student verbetert zijn handelen op basis van de gekregen feedback
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
IBA/0311 | De student staat open voor gegeven feedback | Leerdoel Elementair | BS |
IBA/0400 | De gegradueerde draagt bij aan de interne kwaliteitszorg door de werking van de informatievoorziening en de dienstverlening voor de (potentiële) klant te evalueren, verbetervoorstellen te formuleren en mee te werken aan de implementatie ervan. | Leerresultaat | BS |
IBA/0401 | De student legt de werking en het doel van de organisatie uit.
| Leerdoel Elementair | BS |
IBA/0500 | De gegradueerde handelt volgens de relevante wetgeving, de beroepscode van de sector en andere interne gedragscodes. | Leerresultaat | BS |
IBA/0504 | De student houdt rekening met relevante wetgeving en beroepscode in zijn gedrag
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
IBA/0600 | De gegradueerde bouwt zijn deskundigheid op vanuit (zelf)reflectie en door (digitale) ontwikkelingen op te volgen. | Leerresultaat | BS |
IBA/0602 | De student formuleert persoonlijke werkpunten om zijn functioneren te verbeteren.
| Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
IBA/0604 | De student bouwt zijn deskundigheid op door vakliteratuur op te volgen. | Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
Omschrijving Inhoud
Tijdens Praktijk 1 lopen de studenten 80 uur praktijk in een organisatie binnen de informatiesector naar keuze.
Ze helpen bij de planning, organisatie en coördinatie van een activiteit, vorming of project op de praktijkplek.
Tijdens drie bijeenkomsten onder leiding van de praktijkdocent wisselen de ervaringen uit en leren ze van elkaar uit casusbesprekingen.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste of tweede examenperiode buiten examenrooster | Mondeling | 10,00 | Presentatie van de praktijkplek & feedbackgesprek |
eerste of tweede examenperiode buiten examenrooster | Observatie | 50,00 | De observatie wordt besproken in een driehoeksgesprek tussen de praktijkmentor, de student en de praktijkdocent |
eerste of tweede examenperiode buiten examenrooster | Rapporten | 40,00 | Eén opdracht verbonden aan de praktijk |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit olod.
Afwezigheid wettigen
Actieve deelname aan de supervisies en activiteiten op de praktijkplek zijn noodzakelijk waarbij de student zijn verantwoordelijkheid opneemt ten aanzien van de werkplek, de docent, het groepsproces en zijn individueel proces. Men kan maximaal 1x gewettigd afwezig zijn op de supervisies.