Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Informatica 3 transitie26738/15168/2425/1/23
Studiegids

Informatica 3 transitie

26738/15168/2425/1/23
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 168,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Docenten: Devriendt Danny
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/0301OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0302OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0306OLR3-V2 De student heeft bij de domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise aandacht voor de internationale context.Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG
OSO/0309OLR3-V5 De student kan fundamentele assumpties aangaande het mens- of wereldbeeld binnen zijn vakgebied expliciteren en deze in een historische en culturele context plaatsen.Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG

Omschrijving Inhoud

Studenten volgen het onderdeel waarvan ze de competenties nog niet hebben behaald in het opleidingsonderdeel van het oude curriculum.

Webdesign - HTML/CSS

• vlot en technisch correct webpagina's opbouwen en aanpassen met HTML5 en CSS3
• vlot een statische website kunnen opzetten, bijwerken en up-to-date houden
• tekst, afbeeldingen en andere content positioneren vis CSS3
• gegevens overzichtelijk weergeven
• een consistente en aantrekkelijk/sobere maar weloverwogen opmaak toepassen
• formulieren toevoegen en opmaken
• eigen uitklapmenu's maken met CSS3
• een responsive website met mediaquery's opzetten
• een responsive website deskundig uitwerken binnen een framework (bv. bootstrap)
• een webserver (Apache) installeren en activeren
• PHP-basiscommando's (include, echo) toepassen


Spelen met programmeertalen
• onstaan van verschillende programmeeromgevingen
• basisprincipes van programmeren in verschillende programmeertalen toepassen
• linken tussen de verschillende programmeeromgevingen herkennen
• gestructureerd uitwerken van een project in een programmeertaal naar keuze
• opsplitsen van een probleem/opdracht in deelproblemen/deelopdrachten
• in groep werken, overleggen, taken verdelen en erin slagen deadlines en afspraken te respecteren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges42,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd4,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie122,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Bij studenten in afstandsonderwijs (AL) is het contactonderwijs beperkt tot de in hun rooster geplande contactmomenten die op afroep georganiseerd worden. In overleg met de studenten wordt afgesproken wat @campus en wat @online gebeurt. Verder zijn de docenten te allen tijde bereikbaar voor individuele vragen.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk100,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel moeten studenten in principe voor elk van de beide onderdelen (webdesign en gegevensbeheer) afzonderlijk slagen.

De schriftelijke evaluatievorm kan, na overleg, geheel of gedeeltelijk vervangen worden door een werkstuk voor studenten die bij de start van het curriculum reeds een deel van de doelen of alle doelen beheersen.