Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (Academiejaar)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Tombeux Nic, Van Stappen Vicky
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/LR01 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig. | component | BS |
OSO/LR07 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs functioneert teamgericht en maakt de eigen pedagogische en (vak)didactische aanpak bespreekbaar. Hij neemt in het schoolteam mee de verantwoordelijkheid voor de realisatie van het pedagogisch project en ontwikkelt ondernemingszin. | component | BS |
OSO/LR09 | De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs neemt deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief. | component | BS |
Omschrijving Doelstellingen
- Kennis hebben van de didactische / methodische principes binnen seniorensport, G-sport en natuursport.
- Edutrainment binnen seniorensport, G-sport en natuursport kunnen toepassen.
- Kennis hebben van de basisprincipes rond veilig en verantwoord begeleiden.
Beoordelingscriteria
De minimumeisen worden toegepast op de verschillende onderdelen binnen de OLOD Vakdidactiek BR2.
APA
De student voldoet aan de criteria als hij bewijst dat hij:
• De studenten kunnen de aangereikte kennis en praktische tips reproduceren en toepassen in een reële situatie.
• De studenten kunnen gepaste oefenstof selecteren, aangepast aan de doelgroep.
• De studenten kunnen een motivatie opbouwen en verdedigen omtrent geselecteerde oefenstof.
• De studenten kunnen een portfolio samenstellen die voldoet aan de inhoudelijke en vormelijke vereisten.
Outdoor en sporttoerisme
De aangereikte inhouden kennen en kunnen toepassen in een praktische casus die in groep wordt opgelost.
Omschrijving Inhoud
APA : Adapted Physical Activities :
- Introductie in de doelgroepen ouderen & personen met een handicap a.d.h.v. docentgestuurd onderwijs en samenwerkend leren.
- De doelgroep(en) op gepaste wijze in beweging leren brengen, rekening houdend met de aandachtspunten bij sporten voor ouderen en personen met een handicap.
- Deelnemen aan sport- en bewegingsactiviteiten voor de doelgroep en reflecteren over de succesfactoren van deze activiteiten.
Outdoor en sporttoerisme:
- Didactisch model: edutrainment in de natuursporten.
- Organiseren van een natuursportactiviteit.
- Teamrolmanagement
- Identificatie van de milieueffecten van natuursportactiviteiten
- BFNO-ECOE
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 80,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 20,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 80,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 20,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
APA
• opdracht 1: toegankelijkheidsverslag sportaccommodatie (1/5)
• opdracht 2: samenstellen portfolio o.b.v. reflectietaken (2/5)
• verdediging portfolio tijdens mondeling examen (2/5)
Natuursport
- opdracht 1: creatieve opdracht spelmodaliteiten (1/3)
- opdracht 2: lesvoorbereiding volgens doelspelcompetentiemodel (1/3)
- examenvraag theorie mondeling examen (1/3)
Indien de student voor de helft van de onderdelen een tekort haalt en het totaal aantal tekortpunten is > dan het aantal onderdelen kan de student een totaalscore van maximum 8/20 halen
Indien de student voor een score behaalt tussen 4 en 6 / 20 kan hij/zij een totaalscore van maximum 7/20 halen voor het opleidingsonderdeel
Indien de student voor één onderdeel een score behaalt van < of gelijk aan 4/20 kan hij/zij een totaalscore van maximum 5/20 halen voor het opleidingsonderdeel
Indien de student voor een onderdeel geen examen aflegt voor de vaardigheden en of theoretisch onderdeel kan hij een maximale score halen van 1/20 voor het opleidingsonderdeel.