Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Praktijk Bewegingsrecreatie 22201/15168/2425/1/25
Studiegids

Praktijk Bewegingsrecreatie 2

2201/15168/2425/1/25
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Totale studietijd: 150,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (Academiejaar)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Belpaire Marianne, De Cauwer Sara, De Cock Stijn, De Malsche Ann, Desplentere Tim, Looverie Roel, Prinsen Lennert, Tombeux Nic, Van Stappen Vicky, Vrancken Dimitri
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3 + Semester 4

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/LR01De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig.2BS
OSO/LR02De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een positief leer- en leefklimaat voor leerlingen, met aandacht voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de leerling. Hij begeleidt attitudevorming bij leerlingen en bereidt ze voor op maatschappelijke participatie. Hij speelt gericht in op sociale, culturele en talige diversiteit.1BS
OSO/LR03De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren.1BS
OSO/LR04De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een efficiënte en stimulerende werk- en leeromgeving naar aanpak, tijd en ruimte en gaat correct om met administratieve taken.2BS
OSO/LR05De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden, is op de hoogte van en integreert vernieuwende tendensen binnen het vakdomein, reflecteert kritisch op zijn eigen functioneren en stuurt zichzelf bij.1BS
OSO/LR06De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de communicatieve basisvaardigheden om op een correcte manier in gesprek te gaan met ouders, rekening houdende met de diversiteit en de complexiteit van de context.componentBS
OSO/LR07De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs functioneert teamgericht en maakt de eigen pedagogische en (vak)didactische aanpak bespreekbaar. Hij neemt in het schoolteam mee de verantwoordelijkheid voor de realisatie van het pedagogisch project en ontwikkelt ondernemingszin.componentBS

Omschrijving Doelstellingen

Theoretische concepten uit de vakdidactiek implementeren en concretiseren.

1. De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
- De beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen
- Relevante algemene vaardigheden, attitudes en relevante vakoverschrijdende eindtermen vermelden.
- Aansluiten bij het verwerkingsniveau van de leerlingen.
- De zelfwerkzaamheid en creativiteit bij de leerlingen stimuleren.
- De vooropgestelde doelen bereiken.
- Het samenwerkend leren bevorderen.
- Proces en product evalueren met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie.

2. De leraar als opvoeder:
- Discreet omgaan met de gevoelens van leerlingen.
- Positieve interactie stimuleren met de klasgroep.
- Reflecteren over de omgang met de leerlingen en de interactie in de klas.
- Kansen grijpen om aan waardeopvoeding te doen.

3. De leraar als inhoudelijke expert:
- Inspelen op onvoorziene inhoudelijke vragen en problemen.

4. De leraar als organisator:
- De les/activiteit vlot en soepel laten verlopen.
- De voorziene timing respecteren of er verantwoord van afwijken.

5. De leraar als innovator/onderzoeker
- Zinvol reflecteren over het eigen functioneren.
- Eigen functioneren bijsturen.

Beoordelingscriteria

Een concrete uitwerking van wat vanuit de opleiding verwacht wordt van een student op het vlak van praktijk staat duidelijk beschreven in het document ‘competentiegerichte standaard voor didactische stage’. Dit document is geënt op de basiscompetenties van de leraren en geeft aan in welke mate de studenten moeten voldoen aan de vooropgestelde verwachtingen.

Omschrijving Inhoud

De praktijk van de tweede schijf is cruciaal in de groei naar het beginnend lesgeverschap. De nadruk komt er sterk te liggen op vakdidactische en vakinhoudelijke aspecten. De praktijk houdt hoofdzakelijk een lesopdracht in aan verschillende doelgroepen in een recreatieve setting. Naast de overduidelijke klemtoon op het vakspecifieke wordt ook ruime aandacht besteed aan leren reflecteren, geïntegreerd ICT-gebruik, omgaan met diversiteit, zorg voor taal en communicatie, zelfsturing en groei.

Tijdens praktijk van de tweede schijf wordt vanuit de verschillende opties binnen br gewerkt. De studenten gaan op relevante stageplaatsen van elke respectievelijke optie ervaring opdoen. Daarnaast moeten alle studenten tijdens de praktijkseminaries een basiscursus EHBO volgen. Het is belangrijk dat studenten gepast kunnen reageren op noodsituaties en dat ze oog hebben voor de veiligheid van de leerlingen.

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges15,00 uren
  • Omschrijving: briefing en praktijkseminaries
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd37,00 uren
Werkplekleren
Stage98,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Na 17 september kunnen studenten niet meer inschrijven voor Praktijk 2 onderwijsvak 1 en 2.

De student is verplicht zijn afwezigheid te melden en te verantwoorden zoals beschreven in het Studiecontract van de Arteveldehogeschool. Meer concrete informatie over te verantwoorden afwezigheden is te vinden in de studiewijzer van dit olod/deze leereenheid.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
tweede examenperiode buiten examenroosterObservatie permanente evaluatie (Permanente evaluatie)100,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Afspraken:
De opleiding verwacht dat de studenten zich ten volle engageren om alle praktijkactiviteiten optimaal te volbrengen. Concreet betekent dit:

- dat de student de algemene praktijkhandleiding en de praktijkhandleiding schijf 2 grondig doorneemt;
- dat de student zich via Canvas informeert over de afspraken, de contactmomenten en de nodige documenten;
- dat de student aanwezig is op alle praktijkactiviteiten;
- dat de student, ingeval van afwezigheid, zo snel mogelijk de verantwoordelijke docent verwittigt en de regeling volgt rond afwezigheden;
- dat de student na een gewettigde afwezigheid zelf het initiatief neemt om de betrokken praktijkverantwoordelijken (in de opleiding) te contacteren om afspraken te maken i.v.m. het inhalen van de gemiste praktijkactiviteiten.
- dat de student zijn stageopdrachten volledig en tijdig indient.

De student moet zich tijdens alle praktijkactiviteiten gedragen als een toekomstig leraar.

Consequenties:
- De verschillende praktijkactiviteiten worden beschouwd als een evenwichtig, samenhangend en gradueel opgebouwd geheel.
- De student moet deelnemen aan alle activiteiten binnen elk opleidingsonderdeel praktijk. Indien dit niet het geval is, wordt dit opleidingsonderdeel als onvolledig beschouwd. Enkel in geval van gewettigde afwezigheid wordt een uitzondering gemaakt. In dat geval bekijkt de teamleider praktijk, in samenspraak met het opleidingshoofd, het afgelegde traject.
- Er is geen tweede examenkans voorzien voor praktijk 2 onderwijsvak 1 en praktijk 2 onderwijsvak 2. Opgelet: Concretisatie van de evaluatie per onderwijsvak vind je in de studiewijzers van de betrokken onderwijsvakken (Canvas).

Afwezigheid wettigen

Actieve deelname aan de praktijksessies is noodzakelijk. Elke gemiste praktijksessie moet ingehaald worden via een vervangtaak uiterlijk tegen de daaropvolgende praktijksessie. Indien niet het geval, dan kan de student de toegang tot de daaropvolgende sessie ontzegd worden.

Alle stage-uren dienen gepresteerd te worden om te kunnen slagen voor het olod. Gemiste stage-uren dienen ingehaald te worden. Er moet een minimaal aantal stage-uren gepresteerd worden. De beslissingsbevoegdheid hiervoor ligt bij het opleidingshoofd.

In dit opleidingsonderdeel wordt permanente evaluatie aangewend. Elke afwezigheid moet gewettigd worden.