Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Docenten: Caveye Amélie, Lanszweert Ilse, Ver Gucht Valerie
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0108 | OLR1-E8 De student verkent vakspecifieke, digitale werkvormen en media. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0304 | OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek en gebaseerd op ICT-eindtermen …). | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0504 | OLR5-E4 De student beoordeelt de relevantie, bruikbaarheid en kwaliteit van informatie.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1001 | OLR10-E1 De student informeert zich gericht over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1003 | OLR10-E3 De student verkent zijn verantwoordelijkheid als leraar bij het nastreven van de duurzame ontwikkelingsdoelen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
Omschrijving Inhoud
De leraar als inhoudelijke expert (OLR3)
- De student optimaliseert zijn kennis omtrent beschrijvende statistiek en spreidingsdiagrammen.
- Soorten gegevens
- Frequentietabellen
- Grafische voorstellingen: dotplot, cirkeldiagram, staafdiagram, stengelbladdiagram, histogram, frequentiepolygoon, ogief
- Centrummaten: gemiddelde, modus, mediaan
- Spreidingsmaten: variatiebreedte, interkwartielafstand, standaarddeviatie en variantie
- Boxplot
- Steekproef en representativiteit van een steekproef
- Spreidingsdiagrammen en trendlijnen
- De student gebruikt huidige ICT-toepassingen zoals GeoGebra bij het oplossen van oefeningen statistiek.
De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen (OLR1)
- De student verkent de mogelijkheden van GeoGebra als digitaal middel om zijn toekomstige lessen statistiek te ondersteunen.
- De student krijgt lessen waarin getoond wordt hoe een wiskundeles digitaal kan verlopen.
- De student leert een GeoGebra app maken voor meetkunde.
De leraar als onderzoeker/innovator (OLR5)
- De student vergelijkt leerstof rond statistiek in verschillende handboeken en gaat daar kritisch mee aan de slag.
- De student leert een kritische houding aan te nemen ten opzichte van data en weet dat grafieken en data in een aantal gevallen misleidend kunnen zijn.
De leraar als wereldburger (OLR10)
- De student gaat na waar de leerstofonderdelen statistiek kaderen in de huidige eindtermen.
- De student kan de leerstof statistiek kaderen in een historische context.
- De student komt via toepassingen en oefeningen in aanraking met maatschappelijk actuele thema’s en de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen voor de 21ste eeuw.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Onderwijsorganisatie dagonderwijs: zie "onderwijsorganisatie lijst".
Onderwijsorganisatie AL: zelfstudie, aangevuld met 1 terugkommoment, een digitaal forum en veel ondersteunend digitaal materiaal.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 90,00 | |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Observatie | 10,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Observatie | 10,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 90,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.