Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 102,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Docenten: De Poorter John
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0108 | OLR1-E8 De student verkent vakspecifieke, digitale werkvormen en media. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0304 | OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek en gebaseerd op ICT-eindtermen …). | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0504 | OLR5-E4 De student beoordeelt de relevantie, bruikbaarheid en kwaliteit van informatie.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1001 | OLR10-E1 De student informeert zich gericht over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/1003 | OLR10-E3 De student verkent zijn verantwoordelijkheid als leraar bij het nastreven van de duurzame ontwikkelingsdoelen.
| Leerdoel Elementair | ALG |
Omschrijving Doelstellingen
De student verwerft een grondig inzicht in de natuurwetenschappen eerste graad (het onderdeel fysica en chemie). Deze inhouden worden onderzoekend aangebracht en gekoppeld aan het energievraagstuk.
Vakinhoudelijke expertise over de inhouden materie en energie eerste graad (OLR3-E1, OLR3-E2), meer specifiek over
• het deeltjesmodel voor fysica en chemie (met massadichtheid)
• transportmogelijkheden van thermische energie
• verschillende soorten straling
• krachten
• energie en duurzaamheid
Hierbij wordt de nadruk gelegd op:
• onderzoekend leren
• een grondige conceptuele vorming (met nadruk op de leerlingendenkbeelden),
• het gebruik van ICT tools (simulaties, computer gestuurde meetsystemen, apps voor mobiele devices,…) (OLR1-E8, OLR3-E4)
• het uitvoeren en opzetten van experimenten
• het reflecteren over energie, klimaatverandering en duurzaamheid (OLR5-E4, OLR10-E1, OLR10-E3)
Omschrijving Inhoud
De student verwerft een grondig inzicht in de natuurwetenschappen eerste graad (het onderdeel fysica en chemie). Deze inhouden worden onderzoekend aangebracht en gekoppeld aan het energievraagstuk.
Vakinhoudelijke expertise over de inhouden materie en energie eerste graad (OLR3-E1, OLR3-E2), meer specifiek over
• het deeltjesmodel voor fysica en chemie (met massadichtheid)
• transportmogelijkheden van thermische energie
• verschillende soorten straling
• krachten
• energie en duurzaamheid
Hierbij wordt de nadruk gelegd op:
• onderzoekend leren
• een grondige conceptuele vorming (met nadruk op de leerlingendenkbeelden),
• het gebruik van ICT tools (simulaties, computer gestuurde meetsystemen, apps voor mobiele devices,…) (OLR1-E8, OLR3-E4)
• het uitvoeren en opzetten van experimenten
• het reflecteren over energie, klimaatverandering en duurzaamheid (OLR5-E4, OLR10-E1, OLR10-E3)
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De verschillende inhoudelijke modules worden aangeboden via onderzoekend leren, deels synchroon (via workshops, practica en reflectiesessies @campus) en deels asynchroon (via zelfstudie en instructiefilmpjes). Iedereen volgt hetzelfde pad.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 65,00 | OLR3-E1, OLR3-E2 |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Rapporten | 35,00 | Verslagen van onderzoeksopdrachten |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Rapporten | 35,00 | Verslagen van onderzoeksopdrachten |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 65,00 | OLR3-E1, OLR3-E2 |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.
In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachingsessies grondig voor. Je studeert de theorie in en maakt zelfstandig de oefeningen. Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang tot de les je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.
Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Afwezigheid wettigen
Actieve deelname aan de praktijksessies en de hoor- en werkcolleges gekoppeld aan dit olod is noodzakelijk, waarbij de student zijn verantwoordelijkheid opneemt ten aanzien van de docent, het groepsproces en zijn individueel proces.