Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
5 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 126,50 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Docenten: De Poorter John
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0108 | OLR1-E8 De student verkent vakspecifieke, digitale werkvormen en media. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0304 | OLR3-E4 De student hanteert relevante ICT-toepassingen (vakspecifiek en gebaseerd op ICT-eindtermen …). | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0504 | OLR5-E4 De student beoordeelt de relevantie, bruikbaarheid en kwaliteit van informatie.
| Leerdoel Elementair | ALG |
Omschrijving Doelstellingen
De student verwerft een grondig inzicht in de mechanica en bouwt een historisch onderbouwde visie op over het belang van de mechanica voor de fysica.
Vakinhoudelijke expertise over de klassieke mechanica (OLR3-E1, OLR3-E2)
• kinematica: zowel 1 dimensionale als 2 dimensionale bewegingen
• krachten en wetten van Newton
• gravitatie
• arbeid en energie
• krachtmoment en evenwicht
Hierbij wordt de nadruk gelegd op:
• een grondige conceptuele vorming (met nadruk op de leerlingendenkbeelden),
• het mathematiseren van deze concepten en het oplossen van oefeningen,
• het historisch kader waarin de mechanica is ontwikkeld,
• het gebruik van ICT tools (simulaties, videometingen, computer gestuurde meetsystemen, apps voor mobiele devices,…) (OLR1-E8, OLR3-E4), en
• het kritisch gebruik van online beeldmateriaal (OLR5-E4).
Omschrijving Inhoud
De student verwerft een grondig inzicht in de mechanica en bouwt een historisch onderbouwde visie op over het belang van de mechanica voor de fysica.
Vakinhoudelijke expertise over de klassieke mechanica (OLR3-E1, OLR3-E2)
• kinematica: zowel 1 dimensionale als 2 dimensionale bewegingen
• krachten en wetten van Newton
• gravitatie
• arbeid en energie
• krachtmoment en evenwicht
Hierbij wordt de nadruk gelegd op:
• een grondige conceptuele vorming (met nadruk op de leerlingendenkbeelden),
• het mathematiseren van deze concepten en het oplossen van oefeningen,
• het historisch kader waarin de mechanica is ontwikkeld,
• het gebruik van ICT tools (simulaties, videometingen, computer gestuurde meetsystemen, apps voor mobiele devices,…) (OLR1-E8, OLR3-E4), en
• het kritisch gebruik van online beeldmateriaal (OLR5-E4).
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
De hoor- en werkcolleges worden zowel synchroon (@campus) als asynchroon aangeboden. Op basis van een starttest kunnen de studenten kiezen welke aanpak het best bij hen past. Tijdens de colleges staat onderzoekend leren centraal.
De practica zijn @campus.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | Ex. open en gesloten vragen (OLR3-E1, OLR3-E2) |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | Ex. open en gesloten vragen (OLR3-E1, OLR3-E2) |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachingsessies grondig voor. Je studeert de theorie in en maakt zelfstandig de oefeningen. Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang tot de les je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Afwezigheid wettigen
Actieve deelname aan de praktijksessies gekoppeld aan dit olod is noodzakelijk, waarbij de student zijn verantwoordelijkheid opneemt ten aanzien van de docent, het groepsproces en zijn individueel proces.