Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Bewegingsrecreatie 3: Iedereen in Beweging 3 - Individuele fitness24423/15168/2425/24420/87
Studiegids

Bewegingsrecreatie 3: Iedereen in Beweging 3 - Individuele fitness

24423/15168/2425/24420/87
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • bewegingsrecreatie met LO
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Bewegingsrecreatie 3: Iedereen in Beweging 3.
Studieomvang: 1 studiepunt
Totale studietijd: 30,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2024 (georganiseerd in semester 1)
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Bewegingsrecreatie 3: Iedereen in Beweging 3' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Docenten: De Cock Stijn, De Geyter Mats, Desplentere Tim
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
OSO/0301OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0302OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie.Leerdoel ElementairALG
OSO/0306OLR3-V2 De student heeft bij de domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise aandacht voor de internationale context.Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG
OSO/0309OLR3-V5 De student kan fundamentele assumpties aangaande het mens- of wereldbeeld binnen zijn vakgebied expliciteren en deze in een historische en culturele context plaatsen.Leerdoel Verdiepend-VerbredendALG

Omschrijving Doelstellingen

  • De student verkent vakspecifieke digitale werkvormen en media bij fitness lessen OLR1-E8
  • De student beheerst de domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. OLR3-E1-E2
    • De student selecteert geschikte testen, metingen en bevraging van klanten om het beginniveau te bepalen.
    • De student ontwerpt op basis van algemene doelstellingen een individueel trainingsschema voor een klant.
    • De student somt de richtlijnen voor bewegen bij de doelgroepen obesitas en diabetes in de fitness op.
    • De student selecteert een gepast krachtdoel, een passende inhoud en een geschikte methode en zit dit om in een trainingsschema
    • De student past de beginselen in de personal training toe bij het ontwerpen van program design.
  • De student informeert zich gericht over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen binnen gezondheid. OLR10-E1

Omschrijving Inhoud

Individuele fitness
- Krachttoestellen in de fitness: krachttraining en hypertrofietraining.
- Testing, meting en bevragen in functie van het beginniveau.
- Trainingsschema opstellen (basiskrachtschema).
- Algemene doelstellingen: (vermageren, spierspanning verhogen, fysieke en mentale fitheid, algemene conditie verbeteren).
- Specifieke doelgroepen in de fitness en doelstellingen.

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Cursusteksten
Bewegingsrecreatie 3: iedereen in beweging 3 - individuele fitnessVerplicht
  • Auteur: Docenten BR
  • Uitgever: Arteveldehogeschool
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Uitrustings- en werkmateriaal
CanvasVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
LaptopVerplicht
  • Code: 6258
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges8,00 uren
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd5,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd1,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie16,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Raadpleeg de Studiewijzer voor meer details over de onderwijsorganisatie en onderwijswerkvormen in dit opleidingsonderdeel.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk80,00
eerste examenperiode buiten examenroosterRapporten20,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterRapporten20,00
derde examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk80,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.

-Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.

-Indien niet alle evaluatie-onderdelen van een leereenheid worden afgelegd, behaalt de student een onvolledig traject voor de leereenheid, een score van 1/20 voor de leereenheid en maximaal 7/20 voor het samengestelde OLOD (Iedereen in beweging 3).

Afwezigheid wettigen

Tijdens de contacturen van het leeronderdeel vinden opdrachten (rapport) plaats (buiten de examenperiode).
Actieve deelname aan deze contactmomenten is noodzakelijk aangezien deze opdrachten onderdeel zijn van de evaluatie. Enkel met een geldig afwezigheidsattest krijgt de student het recht op een inhaalmoment.