Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 150,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Docenten: De Poorter John
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
OSO/0301 | OLR3-E1 De student beheerst de relevante domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0302 | OLR3-E2 De student beheerst de correcte vakterminologie die nodig is in een afgebakende situatie. | Leerdoel Elementair | ALG |
OSO/0306 | OLR3-V2 De student heeft bij de domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise aandacht voor de internationale context. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
OSO/0309 | OLR3-V5 De student kan fundamentele assumpties aangaande het mens- of wereldbeeld binnen zijn vakgebied expliciteren en deze in een historische en culturele context plaatsen. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | ALG |
Omschrijving Doelstellingen
Vakinhoudelijke expertise (OLR3-E1, OLR3-E2) over
• Elektromagnetisme,
• trillingen
• golven.
Hierbij wordt de nadruk gelegd op:
• een grondige conceptuele vorming (leerlingendenkbeelden en internationale literatuur) (OLR3-V2 ),
• het 4D referentiekader (kernideeën, STEMconcepten, denk- en werkwijzen) (OLR3-V5)
Er wordt een onderzoeks/ontwerpopdracht uitgewerkt waarbij de nadruk ligt op onderzoekend leren (OLR3-E1, OLR3-E2)
Omschrijving Inhoud
Vakinhoudelijke expertise (OLR3-E1, OLR3-E2) over
• Elektromagnetisme,
• trillingen
• golven.
Hierbij wordt de nadruk gelegd op:
• een grondige conceptuele vorming (leerlingendenkbeelden en internationale literatuur) (OLR3-V2 ),
• het 4D referentiekader (kernideeën, STEMconcepten, denk- en werkwijzen) (OLR3-V5)
Er wordt een onderzoeks/ontwerpopdracht uitgewerkt waarbij de nadruk ligt op onderzoekend leren (OLR3-E1, OLR3-E2)
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De verschillende inhoudelijke modules worden aangeboden via onderzoekend leren, deels synchroon (via workshops, practica en reflectiesessies @campus) en deels asynchroon (via leerpaden en instructiefilmpjes).
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 50,00 | OLR3-E1, OLR3-E2, OLR3-V2, OLR3-V5 |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Mondeling | 50,00 | Verdediging werkstuk: OLR3-E1, OLR3-E2 |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Rapporten | 50,00 | Aangepast werkstuk: OLR3-E1, OLR3-E2 |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 50,00 | OLR3-E1, OLR3-E2, OLR3-V2, OLR3-V5 |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Raadpleeg de studiewijzer voor meer details over de evaluatie en andere afspraken in dit opleidingsonderdeel.
Als de student op één van de onderdelen minder dan 9 op 20 scoort kan de student maximum 9 op 20 behalen voor het olod.
Wie de deadline voor het inleveren van een opdracht overschrijdt, verliest het recht om de taak in te leveren en kan dus niet worden gequoteerd. Enkel studenten die gewettigd afwezig zijn, hebben het recht op een nieuwe inleverdatum.
In het kader van blended learning bereid je de lessen en coachingsessies grondig voor. Je studeert de theorie in en maakt zelfstandig de oefeningen. Als de voorbereiding niet voldoende is gebeurd, kan de toegang tot de les je worden ontzegd totdat de voorbereiding is gemaakt.
Dit blended onderwijsonderdeel bestaat uit contactonderwijs, opdrachten en zelfstudie en dit in een doordachte combinatie van on-en offline leeractiviteiten. Als student in een afstandstraject is engagement, zelfstandigheid en de nodige inspanning een evidente vereiste om het verwachte beheersingsniveau van de leerinhouden te bereiken.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Afwezigheid wettigen
Actieve deelname aan de praktijksessies en de hoor- en werkcolleges gekoppeld aan dit olod is noodzakelijk, waarbij de student zijn verantwoordelijkheid opneemt ten aanzien van de docent, het groepsproces en zijn individueel proces.